EsoRimmer, 26.3.2009 13:57:45
na netu mas plno vzorecku jak vypocitat bocnik... ale na 50A pri 12V to bude mit malej odpor takze potrebujes neco dooost presnyho nebo to vyresit jinak treba nejaky MTI
ladafajrak, 26.3.2009 16:38:18
Odpor je půsté plýtvání! Lepší by bylo použít indukční snímač s hallovkou. Na podobném principu pracují i klešťové ampérmetry. V podstatě je to "jádro", které obepíná vodič ve tvaru "C" v jehož mezeře je vložen snímač citlivý na magn. pole. Podle velikosti indukce se dá vypočítat proud vodičem. Výhodou je, že měření probíhá bezeztrát.
ladafajrak, 26.3.2009 16:42:03
Myslím, že bude na posledním místě v paměti pro program.
gh, 26.3.2009 20:17:07
ak ma vypocty neklamu, bocnik by mal mat odpor 0.001 ohmu. Kazdy amper na nom vyrobi ubytok jeden milivolt.
to mozes dosiahnut kupou bocniku (na ebayi vidim jeden kus za priblizne 10 eur, cely modul s vhodnym bocnikom a modrym LED meracom stoji tak 18 eur.
pripadne ak chces tu LCD vec, tak si mozes pomocou jednoducho dostupnych vzorcov a odporu medi vypocitat, aku dlzku medeneho kabla dost silneho priemeru musis pouzit. Pripadne pouzi hlinikovy pliesok, ten sa bude lepsie rezat..
ahoj, diky za rady, taky mi to vyslo 1mOhm, ale chtel bych to asi resit ze budu merit urcitej usek dratu. ta hallova sonda by sla udelat/koupit nejak levne a jednoduse?
jo a jeste mam jeden dotaz. musi se u takovehleho LCD meraku oddelovat napajeni od mereneho obvodu?
ASD, 26.3.2009 20:59:36
Mě to vyšlo na 200mV a 50A 0,004 ohmu a ztráta při 50A by byla 10W, což činí 1,7% spotřeby ze 600W.
Odpor by měl jít sestavit z paralelně 25 ks odporů 0,1 ohmu 0,4W.
gh, 26.3.2009 21:10:14
ASD, podla mna zle.. meradlo je do 199.9 mV, takze kolko milivoltov nameria tolko pojde na displej.. strata pri 50A je 2.5 wattu..
magneticke meranie je podla mna overkill.
k tomu oddeleniu napajania, ano, v mojom pripade to bolo treba, kedze nemerias zem ale +...
ASD, 26.3.2009 21:39:23
Jo máš pravdu, vycházel jsem z nesprávného předpokladu.
bastlíno, 27.3.2009 00:52:49
Ten kabel si spočítal dobře.
DC/DC měnič z odkazu musíš správně ošetřit - v autě není 12V +-10% a měnič potřebuje minimální zátěž , což 1mA pro měřák s ICL7106 nebude. Taky to chce asi opatření proti napěťovým špičkám apod. Možná to všechno víš, ale jen pro jistotu.
meraky na to budou dva (jeden pro voltmetr a druhej pro ampermetr). do cesty na vystup dam jeste 1k5 odpor, abych se dostal na tech cca 9V napajecich (12-9/0,002A). je to dostatecna zatez? jinak jsem docela amater v elektronice. mohl by me nekdo nakopnout, jak osetrim tech 12V na vstupu? minimalne 12 tam bude skoro vzdy, ale alternator dava i 14,6V (mam ho trochu upravenej). diky
míra22, 27.3.2009 11:52:13
gh: nevím, nevím, ale 0,2V*50A je snad pořád 10W
ASD, 27.3.2009 12:04:17
mira22: Nachytal ses jako ja
Oni nejdou na 200mV ale jenom na 50mV.
míra22, 27.3.2009 12:58:01
tak to je jiná. já jen že se stále mluví o 200, nebo 199,9mV. Zmínku o 50mV jsem nějak nezaregistroval
gh, 27.3.2009 13:40:04
pre upresnenie: ten miliVm ide na 199.9 mV, ale my chceme zobrazenie 1:1, cize jeden amper, 1.0 mV :)
co sa tyka toho drotu, postaci ti priemer 5mm2.. 2,5mm2 kable maju zatazitelnost okolo 20-30 amperov
pri 5 mm2 to je 30 centi, co uz je v pohode
v mojom aute je napriklad "fusible link", cize posledna, bezpecnostna poistka v pripade hardcore skratu.. a je z dvoch priblizne 2.5mm2 vodicov.. (silne pochybujem ze budu medene, ale pre porovnanie staci)
gh, 27.3.2009 13:44:02
a este jedno riesenie by bolo zohnat si merak, ktory by meral menej.. napriklad 19.99 mV.. odpadli by problemy z megakablom, mohol by si bez obav pouzit hrubsi kabel a bol by 10x kratsi
Takovy jeden dotaz, nebo mozna poznamka - kde na cem chces v aute merit 50A? Tak max. 10A bych videl realne, a jestli chces merit startovaci proud z baterky, tak tem ma mnohem vic nez 50A, radove stovky amper a je to jen milisekundova spicka, ktera klesne vzapeti dolu a tu stejne timhle merackem nezaznamenas.
Jinak si myslim, ze bocnik bude dost nepresny, tohle se meri klestovymi ampermetry, ktere to snimaji indukcni civkou, jak tu lada fajrak poznamenal nahore. Tyhle civkovy snimace maji standardne presnost do 2%, ale vetsinou 1% na cely rozsah. To si myslim, ze s bocnikem takhle malych hodnot asi neudelas.
gh, 27.3.2009 17:27:35
kvitko:
kladny pol baterie je rozdeleny na dve hlavne vetvy.. silny kabel ide k starteru, ten sa nikdy nemeria.
slabsi kabel s kablovou poistkou ide k ostatnym zariadeniam, zapalovaniu - k vsetkemu okrem startera.. moje auto dokaze so zapnutymi svetlami, ventilatorom, vyhrievanim zadneho skla a spol zobrat tak 35 amperov.. pri beziacom motore by mala byt hodnota stabilna, napriklad 5.5A
ahoj kvitko, tenhle merak doma mam a chtel bych s nim prave zkalibrovat delku mereneho useku. co se tyka odberu meho auta, tak jsou pripojeny dva zesilovace na muziku, ktere si nejakej proud vezmou. vim ze to nebude uplne presny, ale je to orientacni mereni. startovaci proud samozrejme merit nebudu. na ten je extra drat...
vcera vecer mi napadla jeste jedna podstatna vec - v aute je dosti silny ruseni. Pokud teda budes merit proud prevedeny na milivolty a ten drat potahnes nekam napric autem k predmnimu panelu u ridice kde bude merak, tak budes mit docela vazny problem, protoze to co dojde k tomu meraku bude celkem katastrofa. V podstate drat od prevodniku proud/napeti musi byt k meraku co nejkratsi (my zkracujeme i ty kabliky od klesti - mam jedny extra kleste na mereni na aute, ktere maji 20 cm kablik s BNC, co jde do PC digiscopu).
Musel by jsi to resit tak, ze by jsi pouzil indukcni cidlo (obrazek 731) a signal z nej by jsi prevedl na CAN a dvema draty by jsi to vedl napric autem a ten meracek by mel take CAN interface. Pokud mas nove auto s CAN, pak by jsi jen pripojil snimac a meracek na stavajici CAN rozvod v aute. Jinak to nevidim moc realny.
Elfag, 28.3.2009 10:09:47
Premyslel jsi nekdy nad tim jakou vypovidaci hodnotu ma udaj o okamzitem proudu do/z baterky? A co ti rika kontrolka dobijeni? A co je podstatny udaj ktery hovori o kondici baterky?
Po vetsinu casu by mel byt proud do baterky v + a tomu odpovida napeti na baterce nad cca 13,5V(pokud neni hodne vybita), pri proudu -, = odber z baterky by napeti na baterce melo byt v rozmezi cca 12,6 az 11V v zavislosti na proudu, pri startovani klidne 10V. Kontrolka dobijeni ti ve vetsine pripadu rika jen to, ze napeti alternatoru dosahlo napeti baterie ale nerika, zda alternator pokryva spotrabu a jeste navic dobiji. K tomu, aby se baterie rozumne dobijela, musi na ni byt napeti cca 14V, u modernich baterii az 14,5V (tato napeti nemaji byt prekrocena, pak nastava rozklad elektrolytu a jeho ubytek).
Podle me ma daleko vetsi informacni hodnotu udaj o napeti na baterii. Ten ti rikazda je baterie vybijena(napeti pod 12,6V)( velikost poklesu napeti te informuje o stavu baterie ) nebo nabijena(napeti nad 12,6V), dosazeni hladiny 14V a jeji dlouhodobe udrzovani ti dokazuje nabiti baterky. Velikost poklesu napeti pri startovani ti sdeli, kdy je AKU zraly na vymenu.
Doplnky do auta ano, ale jen ty, ktere maji smysl.
Muj soused ma pritelkyni, ta si myje kazdy den hlavu mineralkou, protoze pry voda z vodovodu nema mineraly, krom toho ma takovou plechovku na koleckach, rika tomu auto, uvnitr ma mamuti zesilovac a reproboxy, splis tlampace. Vloni na podzim pustili ten zesik v te plechovce a dovadeli vedle plechovky na ulici a tim rambajzem a jak ty tlampace rvali se ta plechovka rozjela po ulici a dole vybourala plot u jednoho domu. Tak jestli mas take neco takovydleho .... tak to potom muze brat docela hodne amper.
Elfag, 28.3.2009 10:58:57
Kvitko,myslis takovou pritelkyni? Kdyz ji mas rad, neni co resit.....Pokud chce pritelkyne neco dostacne vytrvale, nakonec stejne kapitulujes......