Mihal, 16.6.2008 21:24:50
zbehni na vrakovisko a tam si zober nejaky palivomer, alebooo pozri odkaz
(viz url odkaz)
kapacitní měřič
kdyby byla nádrž např. plastová, dá se využít kapacity, kterou vytváří cosi vodivého uvnitř (ta kapalina) a dvě elektrody zvenčí. čím víc uvnitř -> větší kapacita - taky se to dá použít, je jen na to bě, pro co se rozhodnoš :)
Self, 16.6.2008 21:36:55
Díky za názory.Nádrž je ocelová.Jinak, olej je sojový nebo řepkový a v zimě je dost stuhlý a je v tom bordel.
Koukal jsem na ultrazvukový měřič hladiny,ale cena (18tis)je moc.
Co použít jako zobrazovač (nejlíp digitální)?
ASD, 16.6.2008 21:37:36
Potenciometr je asi nejlevnější, ale časem se vychodí a bude se muset měnit.
Dalších možností je celá řada, třeba
- proměnný kondenzátor
- kódové průhledné kolečko s binárním kódem
- hadice a tlakoměr
- série jazýčkových kontaktů spínaných magnetem
a favoritem je
- proměnná indukčnost: mechanicky se zasouvá a vysouvá feromagnetické jádro cívky, prakticky nezničitelné a skoro zadarmo.
Self, 16.6.2008 21:46:19
<- proměnná indukčnost: mechanicky se zasouvá a vysouvá feromagnetické jádro cívky, prakticky nezničitelné a skoro zadarmo>
To by se mi líbylo ,ale jak to měřit ?
Je pravda, že některé oleje vedou proud? Vím že olej je dobrý izolant, ale slyšel jsem že nělteré oleje jsou vodivé, je to tak?
ASD, 16.6.2008 21:54:01
Self, 16.6.2008 22:02:53
Vypadá to dobře,ale chtělo by to něco s čím by bylo co nejmíň práce.
ASD, 16.6.2008 22:06:56
Nejmíň práce je s asi s tím potenciometrem ...
milan, 17.6.2008 08:18:09
Šlo by to řešit trubkou z plastu v kreré by se pohyboval plovák s magnetem a vně trubky jazýčkové relé připojené na ledky.Počet relé podle požadované přesnosti měření.Aby relé nebyla v oleji bylo by možné je dát do trubičky dole ucpané a tuto trubičku připevnit k trubce s plovákem.
Self, 17.6.2008 15:09:06
Díky za informace a názory,nechám si to projít hlavou...
,...rychlostí 1200 m/s
(stejnou úsťovou rychlost má i reminkton 242)
jen me napadlo takovy pomerne elegantni reseni- v nadrzi by byla trubka, ktera by nahore mela reproduktorek a ventil. vzdycky kdyz by se zmenila vyska hladiny by ventilek upustil pretlak/podtlak, zavrel se a pak by se pomoci reproduktorku zjistilo, na jaky frekvenci ma jeho impedence maximum. pro jednoduchost prevodu na vysku hladiny by mel mit reproduktorek nejakou ozvucnici i zezadu. s menici se vyskou hladiny by se menil i objem vzduchu v te trubce a tim i ona rezonancni frekvence. akorat by se muselo zajistit, aby hladina nestoupala rychlejc, nez stiha pripravek merit... vystup by mohl byt klidne na voltmetr a podle nejakyho prevodniho grafu by se odecitala vyska hladiny. vyhodu vidim v tom, ze se system temer nemuze neíjak zanest, nestoupne-li vyska hladiny nad uroven "senzoru" problemem by mohl byt relativne maly rozsah frekvenci, ve kterem by se rezonancni frekvence pohybovala a jen priblizna presnost...
beda, 17.6.2008 19:18:42
Skutečně,elegance jak prase.
už jste viděli ja se váží množství vody v pračkách = je to dost easy, doporučuju taky nastudovat
Self, 17.6.2008 21:44:05
>už jste viděli ja se váží množství vody v pračkách = je to dost easy, doporučuju taky nastudovat<
Jak je to řešený ?
asi jako na starejch neuzavřenejch expanzních nádobách se skleněnou trubičkou, která je dole spojená s nádrží a nahoře otevřená, ale u praček je tlustá (aby se nezanášela nebo aby to dlouho trvalo
a nahoře je připojeno čidlo tlaku, který se měří. takže by stačila ponořená roura a nahoře to čidlo tlaku...
a jinak se obvykle meří hladina shora ultrazvukem (vzdálenost mezi čidlem a hladinou)
Hill, 18.6.2008 06:13:39
Jestli ti jde o rozlišení do nějakých 8-10 kroků, s tím ultrazvukem to jde a nech si vyhledat na netu parkovacího asistenta.
Pak je možné optočleny sledovat olejoznak (to je ta svislá trubička připojená k nádrži spodem i vrchem, aby zespodu i shora působil na hladinu oleje stejný tlak vbzduchu).
Nebo koupit náhradní palivoměr a potenciometr s plovákem do nádrže nějakého diesela, a upravit délku ramene, aby to vyšlo ny výšku té tvé nádrže (zdroj šrotiště aut).
2 ivoš: blabla... :) vodu to sice váží, tj pravda, ale hadice dole neni tlustá aby to šlo rychle, ale protože je odpadní, tudy čerpadlo saje vadu z bubnu. Z té tlusté jepak odbočka tenkou hadicí, ta vede do čidla. To bývá dělané aby spínalo při dvou různých tlacích. Má tedy dvoje kontakty, tlaky, při kterých spíná lze štelovat v urč. rozshau takovýma šroubkama tam zespodu :)
myslel sem to ironicky, priste pridam smailika
nelepsi by bylo to kapacitni mereni, jdenu elektrodu by tvorila ta nadrz a druha by byla z izolovany tyce/plechu umisteny rekneme 2cm od kreje ty nadrze... udelal bys generator, jehoz frekvence by se menila s kapacitou "mericiho" kondenzatoru. ta by se temer urcite musela prohnat nejakou delickou, za kterou by nasledoval prevodnik frekvence-napeti, ktery bys meril jakymkoli voltmetrem...
PaJa, 18.6.2008 15:40:13
Možná by neškodilo upřesnit co vlastně potřebuješ. Jaký jsou možnosti a přístup. Jak přesný měření, jestli nestačí jen pár poloh - pak by byla nejlepší jen optozávora nebo jaz. relé v kombinaci s plovákem.
Ultrazvuk by taky přicházel v úvahu, ale moje osobní zkušenost to moc nepotvrzuje, jednou jsem něco podobnýho dělal pro známýho (bezkontaktní měření hladiny vody v akvárku) a zrovna velkou přesností to neoplývalo (ani spolehlivostí), možná byla taky chyba jinde
Hill, 18.6.2008 19:16:01
Nakonec by třeba stačilo kolo na hřídeli: lanko navinuté na vhodném průměru kola nebo válce, na jednom konci lanka plovák, na druhém závaží o něco lehčí, než plovák na suchu.
A na konci toho hřídele ručička vhodné délky a za ní stupnice. Když na tu nádrž nemůžeš vidět, tak místo ručičky drátový poťák a měř si to libovolnou metodou.
...a nestačila by průhledná hadička z téčka před vypoušťákem(nebo ze dna) jako olejoznak
Hill, 19.6.2008 18:53:30
anebo tak. Ale to už jsem tu navrhoval (18.6.2008 06:13:39)
Self, 20.6.2008 22:14:37
Díky všem za rady a informace.Kloudná řešení jsou pouze ultrazvuk,nebo velký plovák (jak je řešen palivoměr u auta).
Hill: Dobrý nápad s tím parkovacím asistentem.
zdeněk, 21.6.2008 02:41:00
Zajímavá metoda je použita při měření hladiny oleje v autě. Do sondy, kterou tvoří odporový drát, se pustý proud. Na začátku je napětí na sondě úměrné jejímu odporu při teplotě okolí. S poustupem času její odpor vlivem ohřátí stoupá. Cást která je ponořena do oleje se lépe chladí a její odpor stoupne jen málo. Zato část ve vzduchu zvětší svůj odpor znatelně. Za několik sekond kdy odezní přechodový děj se opět změří napětí na sondě. Rozdíl těchto napětí je úměrný části ve vzduchu.
Na tvé účely je asi sonda příliš krátká. Vyrábí se na to integráč a sondu můžeš vybrakovat z Renoltu někde na vrakáči.
http://cache.national.com/ds/LM/LM1042.pdf