Sendy, 2.3.2005 18:39:57
Přestěhuj jej do akusticky perfektní, správně tlumené místnosti s minimem pronikajícího zvuku a dle stylu, který chceš nahrávat, pořiď příslušný mikrofon - nebo sadu... Chceš-li udělat co nejvíc, pořiď třeba Neumann U47, AKG C12VR, AK C3000, AKG Solitube, nebo něco od Schoeps
no ja vim, ze u nas byla jednou klaviristka a neco malo nam tu hrala a nechala si otevrit to horni viko. ja to teda na zvuku nepoznam ale asi neco na to bude... ale proste umisti mikrofon normalne do vysky usi... jesi ces pekny zvuk tak uz to spis zalezi na mistnosti, odrazech a tak... ale jesi mas klavir v obyvaku tak bych z toho vedu moc nedelal :)
a nebo tak :)
Napřed si to vyzkoušej se slušným magnetofonem - a mikrofon, jestli máš možnost si někde vypůjčit více různých, vyzkoušej to. Právě pro piáno nemusí být vždycky ten nejdražší mikrofon tím nejvhodnějším. Hodně se na tom podepíšou i vlastnosti místnosti, někdy je vhodné odstavit pianino od stěny a nechat ho stát šikmo, nepravidelně pozotvírat skříňky...prostě akusticky rozbít a zatlumit prostor.
Pokud se někde dostaneš ke knížce Ivo Rottenberga "ABC lovce zvuku", najdeš v ní hromadu užitečných námětů, co všechno stojí za vyzkoušení, aby to bylo "To Ono".
V Nero Vaweeditoru si to nahraješ a rovnou si můžeš přidat hall jako třeba v koncertní síni, došlechtit kmitočtový průběh...zrovna tyto funkce sice jsou i v programu EAC (Exact audio copy), ale v tom Neru jsou lépe domakané a mají náslech: můžeš si poslechnout, co to udělá, aniž by to změnilo původní nahrávku, průběžně efekty upravovat, a povolit změnu, až budeš spokojený. Nahrávání v Neru (na rozdíl od EAC) také nechce nic moc od procesoru. Zato střih, čištění, potlačení hluku pozadí a podobné operace se v EAC dělají snadněji a jde je nastavit tak, že výsledek nepůsobí tak synteticky.
Existuje samozřejmě víc vhodných programů a každému může vyhovovat něco jiného.
Sendy, 2.3.2005 22:33:54
Má-li to být opravdu klavír, tak bez pořádné akustiky místnosti to nebude ono a nějaké dodatečné úpravy jsou zločin. Pro nahrávku to není až takový problém, šílenství je třeba live zvučení (třeba Psí vojáci), zvlášť když klavír nezní
. Dost dobrou nahrávku doma dělanou jsem slyšel s mikrofonem Rode, tuším NT2.
to Sendy: nezatracoval bych elektroniku: obávám se, že DUKo asi sotva bude mít možnost vytvořit doma studiové podmínky a navíc izolovat toto studio od ruchů zvenku.
Mimochodem - jde i o to, jaký druh hudby to má být. Bez ohledu na jakékoli ostatní škatulkování: je hudba, která se nahrává převážně v konzertních síních, a hudba, která se nahrává v akusticky "hluchém" studiu a ten "vzduch a prostor" se jí dodělává uměle při mixáži a střihu. Můžeš si o tom myslet cokoli, ale je to tak.
Lze to řešit doma i bez elektronických úprav, ale buď si kolem toho piána postavím koncertní sál a do sedadel posadím nepravidelné hranoly z polystyrenu, jak se to dělá při natáčení bez živého publika, nebo to pořád bude znít, jako nahrávka, pořízená doma v obýváku. A to je moment, ve kterém střídmé a rozvážné použití ekvalizérů, dozvuku a jiných elektronických pomůcek, udělátek a udělátorů může ten výsledek od toho obýváku poněkud odpoutat.
Ten Nero není špatný a je dostupný prakticky u každé vypalovačky. Jen musím doplnit jednu důležitou věc. Většina zvukových PC karet má na mikrofonním vstupu zařazen kompresor dynamiky a to pro nahrávání hudby není moc vhodné. Mikrofon bych zapojil do nejakého zesilovače a teprve potom bych to zavedl do LINE IN na zvukové kartě.
Lepší než se takto pachtit je pořídit si nějaký piano VSTi plugin, to je pak kvalita lepší než domácí nahrávání.
to Paloš: je otázka, jestli to piano bude pak mít ještě duši. Technická kvalita nemusí být vždy tím rozhodujícím kritériem.
A ke kompresoru dynamiky dodám: u některých zvukových karet ho lze vypnout, ale jinak souhlasím s předzesilovačem a využitím linkového vstupu. Už jen proto, že piano je pro stereofonní nahrávky vděčný nástroj a mikrofonní vstup PC je jen mono. Co takhle dva mikrofony a točit to rovnou stereo?
Zapoj to piano jako baskytaru
sezen si cidla a pak zapoj struny stejne jako u baskytary je to celkem jednoduche ale ohromne narocne
Jeste jsem zapomel pak uz je jedno jestli nahravas v obyvaku v louce nebo na horach a ziskas i zvukovy efekt pri doznivani strun ktery se u mikrofonu ztrati