El Fag, 11.7.2006 16:09:13
Regulatror VAPE jsem rozebrany nemel, ale opravoval jsem regulator k alternatoru s permanentnimi magnety na Kawasaki 650 (typ uz si presne nepamatuju).Alternatory s permanentnimi magnety jsou typicky tim, ze napeti naprazdno je umerne otackam (u 6V altu asi do 50V AC) a maximalni dovoleny proud je konstrukcni velicina a neprekroci se ani pri zkratovanem vinuti. V ty Kawe to bylo udelany tak, ze paralelne k vinuti altu byly tyristory ktere vinuti zkratovaly pokud bylo napeti na baterce vetsi nez tech cca 7,2V, pak nasledoval usmernovaci mustek baterka atd. Vyhoda - regulator nijak neomezuje vystupni napeti pri malych otackach kdy ma vetsina zdroju problem. Nevyhoda - vinuti alternatoru je prakticky porad zatezovano zkratovym proudem.
Aha. Tak to je mazany, to jsem nevedel. Takze muzu pouzit paralelni regulaci ( chci vyhodit baterii uplne ) , dam tam "vykonovou zenerku" ( zenera a "svitivej" tranzistor
) a bude to. Moc diky.
ElFag, 11.7.2006 18:31:44
Kdyz se podivas na stranky VAPE,tak tam u regulatoru pisou, ze reguluje na efektivni hodnotu a ze pri mereni s osciloskopem tam objevis spicky az 20V (na 6V baterce bych je moc rad videl - jedine na indukcnosti privodu nebo na baterce s velkym vnitrnim odporem), mezi motorkaskou obci se rika, ze alt s regulatorem Vape lze provozovat bez baterky(zapalovani je CDI - nezavisle) ale na strankach a v navodu o tom neni nikde zminka. Uvedom si ze musis "vysvitit" nejakych 150W , kdyz tam das zkratovaci tyristor tak nejakych 50W(Uka tyristoru beru nejaky 2V).
ElFag, 11.7.2006 18:33:04
Na ty Kawe nebylo 7,2 ale 14,4V, to byl preklep
Ty tyraky jsou sikovny, ze malo hrejou, ale nemam dost fantazie, abych si predstavil nejaky rizeni, ktery by udrzelo bez baterie aspon priblizne konstantni ef. napeti na vystupu
. Jak ridit uhel sepnuti aby byl ef. vystup konst ? Nebude jednodussi 100W vysvitit v teple ?
ElFag, 11.7.2006 22:53:11
To bylo jen takovy stouchnuti
, paralelni stabilizace s varicem bude urcite stabilni.
No, ono taky musi tech 100W ten alternator vyrobit a o to se vic zatizi motor, lidi pouzivejte hlavu !
no právě! já mám simsona a tam je taky altík s permanentními magnety, mám tam dvě cívky 6V/35W u obou sem usel vyvést kostry a ke každé šoupnout usměrňovací můstek, za ním následuje tyristor, který připáná/odpíná baterku podle napětí, ale uvažuju že přepojím přední světo hned za ty usměrňovače a na baterku se rozsvítí jen když chcípnu motor
El Fag, 12.7.2006 07:42:11
Danharde, ono to ve skutecnosti neni tak tragicky, ten alt ma nejakych 120W ale az nad nejakych 6000 ot, pri cca 4000 ot(normalni motory Jawa pro ktere je to predevsim urceno)ma nejakych 80 -100W, pokud osadis zarovky na poradne sviceni, tak zakladni odber bude nejakych 60-70W, takze na paleni tam toho moc nezbyva.
KAFO - chces u toho provozovat i blinkry ? Jestli ano, musis tam tu baterku dat, ten alternator proste neda vic nez je jeho konstrukcni proud a pokud tam das blinkry, napeti ti bude silne padat, stejne tak pri pouziti klaksonu. Jestli sis ten alt jeste nekoupil, doporucuju ti koupit si alt na 12V, vyhoda je v tom, ze ve 12V mas daleko vetsi vyber zarovek a ostatnich spotrebicu nez v 6V.
Kdyz se tomu motoru ubere 100W tak uz to couva ? :o))
Ja jen, ze co se vytopi, musi se vyrobit.
Pri zkratovani toho altiku se vytopi minimum, jenom do cinneho odporu vinuti.
Na takova napeti jsou ale lepsi spinaci prvky nez tyristory, fety na tyhle proudy stoji uz par korun a ubytky v sepnutem stavu se daji pocitat na stovky mV.
El Fag, 12.7.2006 12:18:33
No, tech 150W ten regulator musi vytopit za zvlast nepriznivych podminek - hodne vytoceny motor a vypnute vsechny spotrebice. Spinani tyristorem/triakem ma jednu vyhodu - tyristor vypne pri zaniku prudu samovolne. Spinani fetem je v tomto pripade problematictejsi, nesmis ho zavrit v okamziku kdyz skz nej proteka proud, protoze na indukcnosti vinuti by vznikaly velke napetove spicky, jasne ze by to slo osetrit ale je to uz slozitejsi. V tom ze vinuti natvrdo zkratovane je nejvyhodnejsi(jeste vyhodnejsi je uplne odpojene) je jasny, jen ta realizace je komplikovanejsi. Ta Kawa to mela vyreseny naprosto primitivne a ucinne, alt mel dve vynuti, jedno bylo regulovany a kdyz se zaply svetla, pres relatko se natvrdo pripojilo dalsi vinuti, proti Vapackemu regulatoru byl ten regulator tretinovy.
Alt uz je namontovanej, starej regler nejakou neprizni osudu shorel. Baterku tam uz nechci. No prubnu ten varic, dopredu dam nejakou silnou zarovku a pak se uvidi. Ze by mi chybelo 100W si nemyslim, vic se ztrati na nenamazanym retezu
.