Možná by bylo vhodné napsat, jestli to má být na plynový sporák, nebo něco jiného?
ForteZH, 22.5.2006 14:03:34
jaaaaj no jasneeee to som chcel do auta
El Fag, 22.5.2006 15:22:58
Nevyhoda je, ze musis mit nejaky menic ktery ti vyrobi potrebne napeti na akumulacnim kondenzatoru(byva 1M a napeti na nem kolem 350V), vyhoda je, ze spotreba proudu je primo umerna poctu jisker(u auta je zanedbatelne), smysl to ma treba u moto, kde je pro CDI zapalovani primo specialni vinuti na altu ktere tech 350V vyrabi. Dnes kdyz jsou k disposici tranzistory s dostatecnym Uce a Ic je to zbytecna komplikace. Schemata mam, ale ne v elektronicke podobe, podivam se po nich a zkusim je oscanovat a poslat.
ForteZH, 22.5.2006 19:20:08
jeee fakt diky ale hovoris ze to velmy zmysel nema??? ci ako tomu mam chapat????
ElFag, 22.5.2006 21:55:52
Na jaky stroj to chces nasadit? Poslu ti na mail zapalovaci svaby na motorky a na auta.
ForteZH, 23.5.2006 16:36:54
no chcem to do favorita ale inak dik za mail mam aky pocit ze je uz tu ale niesom isty ci odteba....
deny, 23.5.2006 17:13:48
No to je siroka otazka. V principu to udela velice rychly napetovy impuls na svicce (nabeh je v radu mikrosekund) oproti klasice (milisekundy). Z toho plyne presnejsi casovani okamziku zazehu, zadna pliziva jiskra. Ale: doba trvani vyboje je velmi kratka, coz zase dale souvisi s rychlosti prohorivani smesi ve valci (tam to totiz neboucha, ale hori! Kdyz to boucha, tak to zvoni.). Existuje mnoho schemat, nejepsi jsou s pulsnim menicem. u klasickeho jedno- ci dvojcinneho menice totiz pri vzrustajicich otackach klesa napeti na vybijecim kondu.
ForteZH, 23.5.2006 23:43:22
jeee tak diky presne toto som chcel pocut a ma to aj dake minusi?????
deny, 24.5.2006 08:52:57
No, nejake by se nasly. Protoze je velmi rychly narust VN na celym systemu civka-rozdelovac-svicka, je to nachylnejsi ma preskoky mimo. Coz ale diky energii vyboje nemusi tolik vadit, nebot to preskoci i vedle, i na svicce. Takze typicka bolest Favorita (kdyz je vlhko, nenastartuje) zmizi. Dalsi minus: vic to rusi, napr. radio ve voze, diky strmosti nabehu napeti. Dale: masina je citlivejsi na nastaveni bohatosti smesi a predstihu. Muze totiz dojit (v extremnim pripade)k situaci, kdy jiskra je tak kratka, ze nasata smes ve valci nestaci cela prohoret a je castecne vyplivnuta do vyfuku. Ty pridas plyn, protoze mas pocit, ze masina netahne, a tim to jeste zhorsis. Pak roste spotreba. Ale na uklidneni: motor s TZ bezi celkove klidneji, je daleko pruznejsi, velmi lehce se da vyhnat do otacek (velmi vhodne pri predjizdeni, kdyz neni casu nazbyt)- pozor, ale kratkodobe! Aby to vydrzel motor. No a to asi nejpodstatnejsi - je to elektronika, na peclivosti zavisi spolehlivost. Ale stoji to za to. Delal jsem kdysi priteli a sobe napr. TZ na Trabiho a neupravovany motor tocil razem 8000 otacek (puvodne 6500 a mel dost). To souvisi prave s casovou konstantou pripravenosti zapalovani k cinnosti (jsme v milisekundach. u TZ ve stovkach mikrosekund, a to je sakra rozdil).
deny, 24.5.2006 10:31:49
No, to je vyhoda alternatoru na motorkach, muze byt jedna civka navinuta primo jako vysokonapetova (cca 350V) a cele je to pak jednodussi, protoze spousteci obvod si bere spicky z druhe civky, jde jen o to spravne nastaveni. Ale u auta ten VN zdroj neni, proto menic. V jednom starym AR bylo prepychove schema, musel bych zapatrat, s impulsnim menicem. Nabijel nekolika rychlymi pulsy vybijeci kond na cca 400V. Kdyz si vezmes teoreticky transformacni pomer civky 1:90, tak si spocti napeti na svicce. Kdyz to chytis, je to fakt rana
)
ForteZH, 24.5.2006 16:42:59
a zvladol by si nieco take vilovit????
no a este jedna vec... neviete dake stranky k tomu poradit???
ponevac tomu este stale velmi nechapec co a kde...
deny, 24.5.2006 17:46:43
Mrknu se.
Trosku se o tohle tema taky zajimam, tak kdyby ste meli nejake to schema, tak mi ho prosim poslete. Diky
ElFag, 25.5.2006 00:37:24
Cim to zapalovani chces spoustet? Co jeho namontovanim chces dosahnout? Klasicke zapalovani ma paralelne k prerusovaci kondenzator asi tak 0,25uF/250V, ten kondenzator tam je nutny proto, aby strmost narustu napeti na prerusovaci byla mensi nez strmost narustu elektricke pevnosti mezery prerusovace, proto neni jiskra "razantni". Pokud budes proud ridit tranzistorem(ovladanym at mechanickym prerusovacem, optickou zavorou nebo induktivnim cidlem), kondenzator muze byt mnohem mensi a strmost narustu jiskry se vyrazne ylepsi. Vyhodou je urcite delsi doba horeni jiskry ve srovnani s jednoduchym tyristor zapalovanim a tim vetsi spolehlivost zapaleni. Ja osbne jsem jezdil ve S120 na tyristor asi 10let(kond se nabijel na 400V jednim impulsem, po vybiti kondu do indukcky se na civku privadelo cca 24V po dobu asi 1ms - prodlouzeni horeni jiskry. Pri poklesu napeti pri startovani se kond nabijel na 450V - ulehceni startu). Bezproblemove startovani, moznost ochuzeni smesi, vymena svicek po 30 000km(po upaleni jiskriste), lepsi vytaceni motoru, neopalovani prerusovace, opalovani rozdelovace(palec), ale pomerne komplikovane zapojeni a nutne pomerne velke trafo menice(plechy EI25 x 20). Pak pro znameho navrzeno tranzistorove zapalovani(bez menice a trafa) a subjektivne vlastnosti prakticky stejne, jen tyristor sel do cca 9000 otacek s konstantni energii jiskry pak zacal klopny obvod na vstupu delit a jiskry zacinaly vynechavet( otacky kdy zacne vynechavat lze menit pomoci parametru trafa a klop obvodu), u tranzistoru nad cca 5000 ot pokles energie jiskry(vlivem casove konstanty civky proud nedosahoval nasycene hodnoty) - lze posunout prodlouzenim doby sepnuti prerusovace(prerusovac neni zatezovan indukcnosti, odtrh muze byt mensi) nebo vyrazenim predradneho odporu civky(u civky ktera je u S120), tranzistor je jednodussi a pro bezne pouziti rovnocenny tyristoru.
ElFag, 25.5.2006 00:49:50
Poslal jsem ti schema na osvedceny tranzistor.
Sendy, 25.5.2006 01:27:49
2 ElFag - nechal jsi někdy změřit emise u původního zapalka, "suchého" tyristoru a "dlouhojiskrového" tyristoru ?
ElFag, 25.5.2006 02:29:26
To jsem nezkousel, elektricke hodnoty jsou mereny VAmetrem nebo osciloskopem a ostatni je posuzovano subjektivne(nebo podle otackomeru a tachometru)
Taky jsem to v oné době dělal, kompletní návod vyšel v USS. Chodilo to perfektně a navíc fungovalo jako omezovač otáček, navíc nastavitelný. To trafo jsem dělal nadvakrát-první, impregnované jen v T100 se prorazilo asi po 500km, druhé, už v šelaku myslím jezdí dodnes.
ElFag, 25.5.2006 14:00:59
" Muze totiz dojit (v extremnim pripade)k situaci, kdy jiskra je tak kratka, ze nasata smes ve valci nestaci cela prohoret a je castecne vyplivnuta do vyfuku. " Deny, tohle asi neodpovida zcela realite, vetsina dostupne literatury uvadi ze rozhodujici vliv na zapaleni smesi ma pocatecni faze jiskry, pokud je pri pocatecni fazi jiskry v okoli jiskriste vhodna smes, tak se zazehne a dalsi prubeh jiskry(nebo spise oblouku) uz nema na horeni zadny vliv(okolo jiskriste je uz spalena smes), takze pri kratke jiskre(casove) se smes bud zapali nebo nezapali, pro normalni motory je riziko nezapaleni velmi male. K pozdnimu zapaleni muze dojit spise u systemu s casove dlouhou jiskrou ( 1ms je obvykla casova prodleva mezi okamzikem zazehu a presunutim puistu do horni uvrati) kdy diky dodatecnemu stlaceni a vireni smesi muzedojit k zapaleni od elektrickeho oblouku na jiskristi v pozdejsi fazi, ale muze to mit vliv pri nejakych nestandartnich podminkach - startovani studeneho motoru, prudke pridani plynu z volnobehu atd, kdy to muze eliminovat spatne serizeny karburator nebo vysrazeny benzin na stenach valce ktery se ke konci kompresniho zdvihu odpari. Casove dlouha jiskra na osciloskopu dobre vypada ale podle nekterych lidi kteri to merili je prinos oproti kratke jiskre zanedbatelny. Nekde jsem cetl, ze bezpezne dostacujici energie jiskry je kolem 65mJ pri napeti kolem 20kV a zvysovani techto hodnot prinasi spise problemy nez vyhody(problemy konstrukcniho razu). Zdroje techto mouder si uz nepamatuju, neco bylo ze skript CVUT spalovaci motory neco bylo z byvaleho "ustavu pro vyzkum motorovych vozidel" kde jsme s kolegou tesne po padu socialismu nechavali neco merit a tak jsme zavedli behem overovani rec na leccos. Muzes tomu verit nebo ne, me se to zda rozumne.
Paloš, 25.5.2006 14:59:14
ElFag, 25.5.2006 15:56:15
Jediny problem toho clanku je, ze pan Cech rozumi naprosto presne a uplne vsemu, navic nektere jeho suverenne tvrzene nazory bych nebral (napr ze tranzistory nad 1000V Uce cinnost zhorsuji, to je pravda ze maji o trochu horsi saturacni napeti, ale tranzistor stejne musi drzet kvuli kratke dobe rozepnuti v linearnim rezimu, nebo ho muze zavirat zapornym pulsem do baze a diky vetsimu Uce muzes dat mensi kapacitu ke kolektoru = vetsi strmost narustu jiskry a vetsi energie v kapacitni fazi, na kolektoru je pak klidne 1000V, sracet toto napeti transilem, zenerkou nebo kondem = ubirani energie jiskry. Takze enrgii sice uberes vetsim saturacnim napetim ale diky vetsi strmosti narustu ji na jiskru zbyde vic, ano, je to subjektivni, ale overeno jen pridanim a odebranim tranzistor zapalovani, bez serizeni. ) Proudove odlehceni kontaktu na rekneme 100mA a odstraneni indukcni zateze kontaktu nema za pricinu kratery na kontaktech, to je uplne vedle, jediny nasledek je, ze prestanes kontakty serizovat protoze se neopaluji a po 30000km ti motor prestane tahnout, protoze se rozhodil predstih obrousenim pertinaxu nebo plastu zdvihatka prerusovace a mensi odtrh nema na funkci zadny vliv, kontakty jsou samozrejme uplne OK(overeno na vice nez 5-ti instalacich)
Sendy, 25.5.2006 18:30:07
Kdysi jsem s těmi zapalky trochu vypomáhal jednomu poměrně znalému motoráři, a pokud vím, právě "krátká jiskra" u jednoduchých tyristorovek velmi silně zhoršovala emise... ale motor přesto běhal fantasticky
deny, 26.5.2006 11:42:57
To Paloš: ten clanek je super, v zasade neni co dodat, takhe jsem to sem cele nechtel rozepisovat.
To ElFag: s vetsinou souhlasim, jen par poznamek. Zkousel jsem merit CO s EZ, pri presnem nastaveni predstihu klesly hodnoty na tretinu, spotreba sla dolu, diky vyssimu vykonu motoru (lepsi spalovani, mereno na valcich), ovsem styl jizdy hral velkou roli, to je jasne. O pruznosti ani nemluvim, parada. No nic, chtel jsem jen prispet...
To ForteZH: pokud chces experimentovat, nasel jsem to hodne stare schema, ktere mimochodem jezdi dodnes (teda vim o dubnu 2006) ve S120 bez jedine zavady. Je to v ARA 8/77 a komentare v ARA 12/77.
To deny... jeee toto je slovo do bitky len este zohnat toto amaro... nemate niekdo???
deny, 27.5.2006 07:25:26
Mam.
deny, 27.5.2006 07:26:04
Jen musim rozchodit scanner.
tak ja si pockam...
deny, 3.6.2006 11:42:51
Ahoj, nemohl by jeste nekdo uploadovat to schematko na tyristorove zapalovani? Nebo mi ho poslat na mail kodl@korenius.net.
Dekuji