Kubas, 15.2.2005 16:23:54
myslim, ze autu je tu uuuuuuplne ukradene jesi ma v blinkru ledku nebo zarovku. ale zkus, mozna ze to naky litr na milion km da ;) ... neco jineho je, jestli to nehces do auta :)
Do auta musej bejt výrobcem předepsané žárovky. LEDky do blinkrů nelze použít. Pro LEDky je použití relé zbytečné. Stačí něco jako trochu upravený čl. č. 8 zde na elwebu. Je to proudově nejvýhodnější a nejlevnější řešení.
a proč myslíš, že se tolik let výrobci drží přerušovače, co při prasklé žárovce bliká rychle?
Je to nejjednodušší indikace, že něco není v pořádku. Když tam dáš LED žárovky, stejně tam tu původní žárovku musíš nechat, jinak si koleduješ o odebrání techničáku - zkus silniční kontrole vysvětlovat, že tvoje řešení je lepší.
myrek, 16.2.2005 12:25:36
Nejde vo spotřebu paliva,ale baterky,když sou zaplý výstražný světla na hodinu a víc(třeba při čekání na fízly po nehodě).Navíc LED žárovka má větší svítivost,rychlejší rozsvícení,dýl vydrží,má stále oranžové světlo oproti oranž žárovce,která se za 3 měsíce oloupe.Relátko je taky od toho aby svym cvakánim upozorňovalo že sou zaplí blinkry,jinak by sem musela dát nějaká akustická signalizace jako u autobusu mhd.To že se doposavaď LED nepoužívali neznamená,že se používat nebudou,nový auta už je maj seriově.
Nevim jestli pude to vaše zapojení se zapnutejma výstražnejma světlama.Mě šlo spíš oto,jestli s tim někdo nemá zkušenost.Jak ten stávající přerušovač upravit,záměnou odpůrků nebo kondíku popřípadě mi vysvětlit,co způsobuje,že to při menšim zatížení bliká rychlejc.Jinak v cizině se prodávaj specijelní přerušovače pro použití s LED,jenže sou drahý,takže se to musí nechat zbastlit nějak po česku ne?
Jinak děkuju za názory...
když budeš na silnici slušný, nepotřebuješ čekat s výstražnými světly po nehodě.
ale abys věděl, už jsem se tím také zabýval. Také jsem si myslel, co to ušetří. Ale každá mince má dvě strany: znamená to zbavit se původního elektromechanického přerušovače (doba jeho kyvu je totiž zhruba úměrná protékajícímu proudu) a nahradit ho klopným obvodem s relé, kterému bude úplně fuk, jaký je z něj odběr. Akorát nepoznáš, že třeba levá zadní má špatný kontakt, nebliká, a při nejbližším odbočování tě někdo sejme. Ten samočisticí účinek otřesů velké žárovky za spolupráce velkého proudu tam prostě bude chybět taky. Vlastně to bude méně spolehlivé, než ta žárovka.
Za další: vnější osvětlení vozidla podléhá homologaci - jestli to nová auta mají, neznamená, že konstrukce reflektoru a čoček je stejná. A už tu někdo poznamenal - technická zůsobilost vozidla platí za určitých podmínek. A, jestli to na stejném typu a roku výroby nebudou mít všichni, počítej s problémy jak na STK, tak při silničních kontrolách; v případě, nedej Přírodo, nehody ale naprosto určitě.
Když jsem zjistil, jaký je to úřad, který je třeba absolvovat kvůli výjimce z homologace, jakkoliv se to zdálo úspornější a lepší, veškeré plány šly do koše. Nakonec - za posledních 25 let jsem měnil žárovku v blinkru jen asi 3x - za 620 tisíc km. Statisticky 0,6 žárovky na auto.
Jestli chceš mermomocí výstražné světlo, udělej ledkový blikač kolem trojúhelníku - třeba na baterii do UPS. Trojúhelník stejně musíš v takové případě použít a budeš mít větší šanci, že ho nikdo nepřejede.
Kubas, 17.2.2005 09:31:48
navic: vystrazne blikry musi byt zapnuty po dobu, nez umistite do dane vzdalenosti vystrazny trojuhelnik. pote, muzete blinkry vypnout. hodne lidi delaji i blbost ze je nechavaji zapnute kdyz se nachavaji tahnout.podle vyhlasky se to nesmi...ale to uz je mimo tema. ... a jinak doufam ze nejsi z tech co si do blinkru davaji modre modre ledky. take lidi bych strilel ..
Kubasi, díky za doplnění. Sice to patří do diskuse třeba na motožurnál, ale tenhle web aspoň někdo čte. Myslím si, že ten, kdo bez znalosti zákona předem shání úsporná opatření pro případ nehody, by měl radši chodit pěšky. Pokud jde o modré LEDky na autech, stroboskopy a podobné tuzingové nesmysly, ve většině Evropy vás za ně polocajti skásnou - když to na místě demotujete, třeba sleví. Na druhou stranu - jak potkám prvního takového, vím, že jsem doma v Česku a že je čas začít si dávat tuplovanýho bacha.
Kubas, 17.2.2005 14:29:18
jj, a kdyz potkas druheho takeho, tak 100% vis, ze si v karvine :) tu je takovych ... nepocitane. ale nejlepsi ze sou schopni kupit kvuli modre ledce celou svitilnu na kolo :) (bracha prodava kola a porad mu tam chodi takovi posuci:) )... rikam, at je posle za mnou, ze jim taky jendu ledku za 200 prodam ;) :)
myrek, 17.2.2005 17:29:30
Modrý LEDky sem dal do popelníků,všech ovladačů a čudlíků a pro podsvícení přístrojů,ale NIKDY bych je nedal do světel,nemám rád vánoční stromečky,za to bych střílel.
Jinak děkuju,ale asi si koupim ten drahej přerušovač ze západu.
to ale pořád neřeší to, že reflektory blinkrů i jejich čočky zůstanou vhodné pro žárovky, ne pro LEDky. Jakkoli blbý je ten náš zákon, porušuješ ho. Ale jak myslíš, je to tvoje auto a tvoje finance.
Ten blikač si tam můžeš udělat s dvěma tranzistorama za 5,50Kč a nebo trochu dražší s 4009 odhaduju za 7 Kč, ale to už je fakt kvalitka
a nebo si to můžeš koupit uplně luxusní jako stavebnici v nějakym obchodě s elektrosoučástkama, ale to už tě zkásnou tak o dvacku
Ale jinak si taky myslim, že je to přinejmenšim neefektivní...