ELM327 = naprogramovaný PIC18F2480 nebo PIC18F4480
Koupíte ho přímo u výrobce, jen asi 10x dráž než samotný PIC
Zdeněk Novotný - [
http://pandatron.cz]
No a teď něco k tomu ELM327. Ten má svoji historii. Na začátku byli 2 rusové, v USA. Ti vymysleli konvertor protokolu a napěťových úrovné mezi RS232 a OBDII. Nahráli to do PIC obvodu a nazvali to ELM322, resp ELM320 a tak byly na světě první obvody. Pak k tomu udělali primitovní softwarek pro DOS. Jenže pak se pohádali a ten co vymyslel ty obvody odešel do Kanady a založil firmu ELM electronics. Ten druhý co udělal software v DOSu zůstal v Californii. Z těch obvodů ELM320, ELM322 a ELM323 vznikl nový obvod (také PIC) nazvaný ELM327. Má teda protokoly ISO (pomalý) a KWP2000 (rychlý) a PWM a VPW. Protokol CAN v něm není, ten se přidává vedle obvodem od Philipsu (viz schéme ELM327 v předešlém odkaze). Jenže softwaráři chtěli, aby mohli nějak chránit software. Tak jim udělal, že do obvodu vypálil možnost zapsat jejich jmeno. Třeba NOVAK. Poto programátor Novák udělá program pro ELM327 a ten se na začátku inicializace dotáže na jméno v obvodu ELM327. Pokud nedostane odpověď NOVAK, tak skončí.
To má zásadní dopad. Můžete sehnat obvod ELM327, vybastlit si čtečku, stáhnout si nebo koupit software a ejhle, ono to nechodí. Pak vám programátor řekne, ano, ale to si u mne musíte koupit také čtečku nebo obvod ELM327 za 100 Euro
Já bych sehnal prádný noname obvody ELM327, ale musela by na ně být dostatečná poptávka. Poud je poptávka 1 kus za měsíc, tak je to o ničem ...
Pavel_M, 1.11.2008 21:13:40
Pavel_M, 1.11.2008 21:15:52
Tahle nová verze 1.3 umí i náklaďáky (CAN j1939)
prdlajs... CAN to neumi, ten jde mimo a musis k tomu mit obvod od Philipse. Krom toho verze 1.3 je "nova" uz od roku 2006. A KDS firma je Gerhard Mueller a tam si musis koupit software ELMScan. Ten dela nejaky rus v Hanmnoveru. Jmeno jsem uz zapomenul. Byl s nim problem v tom, ze se mu muselo platit extra za autorsky prava bankovnim prevodem... Proste se od KDS koupil software, nainstaloval a musis tomu rusovi poslat majlem kod co ten soft nahlasil a po zaplaceni ti ten rus z Hannoveru posle jiny kod, ktery natukas do sELMScanu a tim ho odblokujes...
Pokud vim, tak obvody od pane Muellera chodili jen se software ELMScan, ale uz ne treba s VitalScan a jinymi, kde panMueller nemel smlouvy...
Kdyz jsem chtel pred 2 roky aby nekdo v Cesku napsal na ELM327 cesky software, tak to nikdo nezladnul (a nezvladnul to dodnes). A kdyz kouknu do ceskych novin, tak se tam kazdou chvili doctu, ze cesky programatori jsou nejlepsi na svete a tuhle jsem dokoncecetl v Hospodarskych novinach, ze cesky programatori pracuji uz i na Sri Lance ...
Jen ten softwarek na ELM327 jeste nezvladli ...
Zed, 2.11.2008 17:25:39
Kvitko:... a teď vážně.Osobně si myslím ,že moc hulíš.Přestaň hulit to svinstvo,ale fakt !
Nehulím, ale dělal jsem několik let okolo té OBDII a dodával jsem tisíce ELMTestů (viz Amaro) panu Gerhardu Muellerovi a s ELM electronics jsem velmi zadobře, mi posílali vzorky ELM327 než se začaly prodávat v té poslední verzi 1.3. Mrkni na můj WEB do PRAXE
http://www.bohemiahouse.cz a v praxi si najdi tuším stranu 7 kde jsou ty příklady do praxe. Je to teď v PDFku...
Tu ELM327 prodávali pak nějací lidi z Hradce Králové, ale nabourali si čumáčky, když dostali z Německa ty verze co vyžadujou signum autora software. Nejlepší je vzít ty obvody od ELM electronics a napsat si vlastní software. Mám podklady jak ten soft napsat, přímo od ELM electronics. Třeba v Delphi by to bylo dobrý, ale nemůžu dělat všecko...
Pavel_M, 2.11.2008 19:44:11
Jak je tomu v případě prodeje hotových zařízení včetne free softu'(prodávají to číňani a někdo z polska).Na jednom fóru jsem četl že si někdo koupil to zařízení z číny,vyšlo ho to v přepočtu na 275,-Kč + pošta.Nejvíc ho překvapilo že to opravdu funguje,radil to tam dalšímu.
Program bych napsat určitě zvládl (zkušenosti mám s USB,RS232),ale zásadní problém je s podkladama.Byl by jsi ochotný mi je poslat ?
Koukal jsem na ten web - super ! Pro moje potřeby by stačil i ELM 320 ,ale když už bych to dělal,tak si myslím že raději s ELM 327 v1.3.Dočetl jsem se,že je spolehlivější komunikace rs232 mezi ELM a PC ,než s použitím USB.Co je na tom pravdy ? Na eBay se prodávají zařízení s ELM neustále.S poštovným by to vyšlo na 1000,-Kč -pro mě nedostupný (nemám účet PayPal).Jak poznám jestli se jedná o blokovanej čip,nebo ne ?
Hafo otázek... Takže:
1/ koupit od číňanů je OK, protože číňani kupujou čipy přímo od ELM electronics a maji zájem na tom aby to chodilo úplně každýmu (protože pak hodně prodaj) a softwarem se nebavějí, předpokládají že uživatel někde nějaký freeware opatří. Takže si nenechávají do ELM327 vypalovat blokovací kódy. Tím pádem to chodí s každým software, který si nežádá blokovací kód (což je třeba i první verze ELMScanu´).
2/
Koupit z eBaye je nejistý pčin, protože nevíš, jestli ti prodejce neprodává čtečku která má čip s kodováním. Navíc když čtečka má ELM327 v SMD, je problém pak obvod vyměnit.
3/
ELM obvody mají TTL sériový vstup/výstup směrem k PC a na RS232C nebo na USB se převádějí. Pokud je problém s USB, je to problém driveru k USB v počítači. Často lidi použijou čtečku s RS232C a nějaký adaptér USB/RS232C a nefunguje jim kvůli driveru.
4/
Program napsat můžež. Není to ale otázka ELM obvodu, nýbrž normy OBDII a jejích protokolů. Je potřeba pořád myslet na to, že ELM obvod je pouze převodník protokolů. Na jedné straně sériový TTL a na druhé straně některý z OBDII protokolů. Těch je celá řada s různými niancemi. Je to docela složité. Nicméně podklady můžu poskytnout. K tomu ale potřebuješ ještě simulátor ECU (řídící jednotky), protože to musíš nějak zkoušet, testovat. Ty simulátory také mám a to pro všechny normy. Mimochodem KDS prodává čipy i tišťáky i OBD konektory (mařenky - drahý a obtížně sehnatelný).
Chtěl jsem tam právě do místní Galerie hodit fotku toho simulátoru, ale při natahování obrázku mi to řeklo že došlo k chybě a když jsem chtěl to zkusit znovu, řeklo mi to, že až zítra. Takže obrázek bude až zítra.
5/ To jestli se jedná o blokovaný čip poznáš až to zkusiš. Jinak ne.
Díky.Doukal jsem na ten obrázek -šikovná věcička.Kolik to tak stojí ?(zajímal by mě hlavně pro J1939)
Do programování bych se klidně pustil -na zimní večery dobrá zábava.
Byl by jsi ochotný poskytnout potřebný informace a podklady ?
Nejraději bych koupil na ebay ten čínskej,ale nemám účet.
Na kolik tak asi vyjde,objednání jednoho chipu ELM 327 přímo od výrobce ? Jsou ochotni poslat ?
Já mám vztahy k číňanům do HK a na TW, oni pro nás dělají, takže by nebyl problém to tam koupit. Je to spíš otázka nákladů.
Ty ELM327 můžu objednat z Kanady, ale vzhledem k nákladům (přepravné, poplatky za platbu...) to chce více kusů, aspoň 25 ks nebo více. V poslední době ale už ELM327 nikdo nechtěl. Nevím, jestli o to je ještě vůbec zájem. Ostatně, myslím, že 1 kus ti z Kanady stejně nepošlou. Je to ztrátový se tím bavit, i obal totiž vyjde dráž než ten 1 obvod
Podklady na programování bych dal k dispozici a simulátory také. Simulátor vyjde tak na 2000 Kč, vzhledem k nákladům na procesor a hlavně ten OBDII konektor, to je mařenka a blbě se shání. Vozejí se až z USA od čínskýho výrobce.
V čem by jsi to programoval? V Delphi? Ono je to jedno v čem to budeš psát, jen potřebuješ grafickou knihovnu, aby jsi udělal měřáčky a musíš komunikovat se sériovým portem na úrovni assembleru a vyhodnocovat časový prodlevy. Toť vše. Pak budeš muset vyřešit, aby ti ten soft hned neukradli, ledaže ho dáš v plén gratis. A také jestli bude jen česky nebo i v jiných jazycích.
Ještě k tomu CAN: OBDII je dneska obsolete. Jde o to, že OBDII zavedli v USA už v roce 1994, v roce 2000 v Evropě. ALE, ještě v roce 2000 a 2001 někteří výrobci nerespektovali SAE (typicky VW), jiní sice měli OBDII, ale jinak rozhozený piny na konektoru (Citroen, Fiat). Další zase měli jiný konektory (MB, BMW...). Volvo třeba kódovalo výstup z ECU... A od roku 2004 je povinně CAN. Jenže s OBDII čtečkou CAN se dostaneš poue na master ECU, ale ne na další a přečtež jen hlavní chyby. Na CAN se v autě váže LIN a na tu se nedostaneš s OBDII čtčkou.
Takže lepší než se bavit čtečkou OBDII CAN je udělat interfejs na CAN (to je ten philips obvod paralelně k ELM327) a udělat monitorování CAN.
A jestli tě zajímá CAN OBDII, tak k tomu vůbec nepotřebuješ ELM327 ale jen ten Philips obvod 82C251.
Jinak myslím, že sát soft na čtečku OBDII je nošení dříví do lesa, těch softů je už dost. Naproti tomu softů na monitorování CAN v autě je jak šafránu a stojí hafo peněz.
Třeba od Warwick Uni tě soft přijde tak na 60 tisíc Kč a čtečka k tomu asi na 1200 Kč... Ta čtečka je fakt jen obvod od Philipsu 82C251
Je tu ještě jeden problém, týkající se softu jak pro čtečku OBDII tak i monitorování CAN. Jde o chybové kódy. SAE je rozdělila do 4 bloků podle oblasti vozidla (motor, podvozek ...) a na povinné a nepovinné (dolní sada a horní sada). Ty povinné jsou jasné, jsou dány normou SAE. Horší je, že ty nepovinné jsou firemní a ne všechny automobilky je publikují. Někdy dělají to, že kód který by měl být v povinné sadě jednoduše šoupnou jako firemní. Výsledek je že soft nahlásí číslo chyby třeba P2816 a ty nevíš co to je. U standarních jsou popisy známy, u firemních nejsou. Rozluštit o je hackerovská práce. A to se platí.
Ten Warwick soft za 60 tisíc je základní verze, ale když chceš soft s popisem chyb, tak počítej, že vyplázneš přes 200 tisíc.
Většina těch softů k OBDII nemá buď žádnou knihovnu chyb, nebo jen základní knihovnu z normy SAE.
To Pavel - mrkni na obrázek 627 v galerii. Tahle deska by šla použít na vývoj té CAN čtečky, ale spíš než jen OBDII CAN čtečky bych to viděl na monitorování a dignostiku celého CANu v autě.
(viz fotka v galerii)
Díky za informace,jak už jsem psal -chci to pouze pro hobby použití.
Jestli jsi ochoten mi poskytnout ty podklady pro komunikaci mezi ELM a rs232 ,tak mi je prosím pošli na mail v titulku.
Osobně se domnívám,že vyvíjet komerční program pro ELM ... je nesmysl.Můj zajem o to je pouze nekomerční využití.
Jo, jaky je rozdil mezi software pro komercni vyuziti a pro nekomercni vyuziti? Myslim v tom vlastnim software, ne v jeho zpusobu pouziti?
Podklady dam k dispozici, ale majlem to asi nepujde. Mam to v listinny podobe, Je to sanon, prehled protokolu vydany SAE. Format B5 a ma to asi 1200 stran. Je tam popsano jak se navazuje spojeni s ridici jednotkou, kde se co najde v registrech ridici jednotky, komunikace s ridici jednotkou atd... Je toho dost. Je to mimochodem anglicky. Tak jedine okopirovat. Jinak ta bichle, sanon mne stal v roce 2004 celkem 1100 svycarskych franku. Ono, SAE nedava informace gratis
ASD, 5.11.2008 12:28:15
To kvitko: Kdyz je to free, nemusíš se matlat s ochranami proti kopírování, jinak je to samozřejmě stejné.
No právě a kdo bude dělat free program?
ASD, 5.11.2008 16:23:01
Free programy dělají nadšenci po večerech, případně to zasponzoruje nějaká velká firma, ale nepochopil jsem, co tím ta firma sleduje.
Neprodává se program,ale licence -pokud se jedná o komerční,ale to tu řešut nebudeme.
Měl jsi to napsat hned,že to není v elektronický podobě -přestal bych to okamžitě řešit.
Vrtá mi hlavou čistě z principu jedna věc - výše uvádíš,že exituje software pro CAN kterej umí číst přímo CAN za pomocí CAN transceiveru (chápu to správně ?).Zajímalo by mě ,jak je transceiver připojen k PC.Je to nějak na přímo -např. na USB nebo RS232 ? V případě USB je na to nějaký speciální diver ?
ASD > Já jsem jeden z těch nadšenců.Programování je koníčkem.
-> Pavel, ty obvody, rozhraní na CAN jsou celkem primitivní (a pro LIN také). V případě Philipsu je to obvod v DIP 8 a na jedné straně z něj leze CAN a na druhé strané má TX a RX v TTL úrovni. To je vše, teda krom napájení
Vše ostatní se dělá softwarově.
A kam se to do toho PC zapojí ?
Jo takže když to chceš k PC, tak si tam musíš udělat rozhraní jaký pozřebuješ - MAX232 ti udělá RS232 nebo s FTDI si uděláš USB, nebo si můžeš s něčím udělat třeba Ethernet. V podstatě ale když si vybereš USB nebo RS232 tak potřebuješ nějaký buffer, protože CAN 2.0 je celkem rychlá a praxe ukazuje, že sériový port PCčka ve Windows občas nestíhá.
>praxe ukazuje, že sériový port PCčka ve Windows občas nestíhá<
Právě to mi bylo na tom divný.Ono i ten USB je dost nespolehlivej.Stačí aby si Win vzal na něco vyšší prioritu procesu a komunikace s USB na okamžek zamrzne.Pokud jsou nastaveny timeauty ,tak je problém.
Ještě dotaz -Jaký je rozdíl mezi OBD a EOBD (myslím tím funkčnost) ?
-> rozdíl EOBD a OBD je ve výčtu chybových kódů. S tím napojením na PC, v té univerální čtečce s ELM327 ten obvod ELM327 udělá to vlastní spojení PC na ECU a pokud tam ECU jede v CANu, tak pak se komunikuje mimo ELM327, přes obvod od Philipu co je vedle. Ale když nemáš ELM327, tak navázání spojení PC s ECU uděláš softwarově (ELM327 je také defacto software páč je to PIC). A čtečka OBDII i když je v CAN čte jen pár údajů z master ECU. Nic víc.
Když chceš víc údajů a z ostatních Slave ECU, tak nemůžeš použévat OBDII čtečka pro CAN, ale pouze ten CAN obvod od Philipsu (stojí tak 60-70 Kč) a doprogramovat CAN monitor. A to vlastní připojení k PC pak stejně uděláš buď přes Ethernet (obvyklé řešení) nebo kartou PCI do PC (málokdy se tohle dělá) nebo se to celé řeší jako samostatný přístroj s mikropočítačem a obrazovkou.
Právě u CAN je problém, že nemůžeš přerušit monitorování, to znamená, když si CPU v PC "odskočí" tak data z CAN jsou v háji a spojení se rozpadne, případně když jen monitoruješ tok dat na CAN buse tak je nemáš kompletní. Proto se to dělá s Ethernetem a dává se tam obvykle nějaký mikropočítač co ty data sbírá do bufferu a předává je dál do PC. Ty lepší stroje pak ten mikropočítač vybavějí klávesnicí a LCD obrazovkou a je z toho samostatný diagnostický CAN stroj s možností připojení PC.
ASD, 5.11.2008 17:44:12
> -> ASD: v tom případě bych tě zangažoval.
Ne, žádnou práci na doma neberu.
Ještě by tě mohlo zajímat jak ELM327 dělá spojení na ECU a jak pozná, jaký protokol má ECU. To je děsně primitivní. PC přes ELM327 vyšle dotaz na ECU (předpokládám teď, že ELM327 nemá autorizaci jménem programátora). ECU odpoví, že je ready a čeká. PC pošle kód pro spojení v ISO a čeká, když nedojde odpověď, pošle kód pro spojeni v KPW2000 a čeká, když nedojde odpověď, pošle kód pro spojení v PWM, potom ve VPW a potom v CAN a tak dokolečka. Až ty kolečka udělá 3 za sebou a nechytne se, tak nahlásí neznámý protokol. Nebo se chytne a pak pokračuje v tom protokolu s navazováním spojení.
Ono totiž krom těch ISO, KWP, PWM, VPW a CAN prookolů jsou ještě další, nebo autofabriky používají těhle 5,. ale třeba si je modifikují právě v navazování spojení, ať už softwarově (jinou hodnotou potvrzovacích byte) nebo hardwarově (přehozením pinů na OBDII konektoru).
-> ASD, a co fušky do zaměstnání?
ASD, 5.11.2008 18:00:33
To Kvitko: To taky ne, naopak bych vytížil půl dalšího člověka, ale to mě nikdo neschválí.
-> Pavel - na obrázku 629 v galerii máš blokové schéma té OBDII čtečky s ELM327. Pro CAN nepotřebuješ ELM327 a je na tobě, jestli napíšeš program prouze pro přístup k hlavní řídící jednotce nebo něco víc (pro ostatní jedmotky, monitorování busu, vyhodnocení paketů, vysílání kódů do sběrnice pro simulaci závad a hledání vadné jednotky... atd.)
(viz fotka v galerii)
-> ASD
to jsme na tom stejně ...
-> kvitko : Díky za užitečný informace,ale vždyť i ten CAN jde přes ELM 327 (koukal jsem na schéma v datasheetu ELM).Já měl pocit,že komunikace mezi ELM a PC běží na vlastním protokolu,nebo ne ?
Komunikace mezi ELM a PC je jen sériová a ELM dál vytváří směrem k OBDII protokol pro komunikaci s ECU. Pokud jde o CAN, data jdou přes 82C251. U ostatních protokolů jdou data přes ELM327. Takže když nemáš ELM327 a chceš jen CAN, můžeš inicializaci napsat do PC rovnou. Nebo nemusíš vubec se chytat na řídící jednotku a můžeš se napokit rovnou na CAN bus v autě (ušetříš OBDII konektor).
Jasně. Já to myslel trošku jinak,ale to je jedno (myslel jsem to v případě diagnostiky s ELM).
Kvítko, máš to nějaký popletený, 82C251 je jen budič CAN busu, CAN protokol rozhodně přímo z PC nejde.
Že se něco jmenuje RxD a TxD neznamená že je to RS232.
Danharde, nejdřív čti co je nahoře a pak piš. Napsal jsem, že z ELM327 leze Tx a Rx a na RS 232C se to převádí MAX232 nebo FTDI na USB nebo na Ethernet něčím jiným...
ad 2/ ty Philipsy 82C251 jsme ydařile používali na yhruba 2600 kusech čtečky ELM327 co jsme vzrobili a prodali do Neměcka a Anglie. Nikdo si nestěžoval... Schémátko a položení součástek najdeš v části PRAXE na
http://www.bohemiahouse.cz
Kvítko píšeš :
"Takže když nemáš ELM327 a chceš jen CAN, můžeš inicializaci napsat do PC rovnou."
Taktéž to blokové schéma je kravina.
PC žádný CAN neumí, obsluhu CAN a převod na RS232 dělá ten ELM327.
Danharde, vzdyt jo, kdyz nepouzije ELM327 (coz je Microchip s programem, ktery se startue kodem z PC), tak musi ten programek v Microchipu napsat do PC programu a inicializaci ECU delat rovnou. Tak se to delalo pred tim, nez vymyslely ty ELM obvody. Najdi si stary schematka ctecek tesne pred rokem 2000. Delalo se to s par tranzistory...
Pokud jde o CAN, tak mlzis a vis o tom prd. Kdyby ELM327 delala CAN, tak tam ten Philips vubec bej nemusi
Mimochodem, ke konci zabavy s EML327 cteckama jsme zkouseli i nasledujici: osadili jsme jen Philips obvod a misto OBD2 konektoru jsme dali CAN konektor a napichli se primo na CAN bus v aute a zkouseli se dostat na dalsi ridici jednotku. Tim jsme ale skoncili, protoze bylo jasny, ze to bude vyzadovat mohutny software. Pak jsme se spojili s Warwickem
http://www.warwickcontrol.com/ no a od te doby prodavame jejich soft. Samozrejme bylo by lepsi mit svuj vlastni....
Ale delat prodejce distributora Warvicku take neni k zahozeni.
Ale s pouhym ELM327 se na CAN nedostanes, leda tak inicializijes ridici jednotku, to je vsecko.
"Pokud jde o CAN, tak mlzis a vis o tom prd. Kdyby ELM327 delala CAN, tak tam ten Philips vubec bej nemusi"
Ten 82C251 tam skutečně být nemusí, stačí podobný bastl na převod úrovní, jako je použitý pro ostatní rozhraní.
Co tam být musí je ta ELM327, což je PIC18F248 s příslušnou obsluhou CAN-busu, co asi myslíš že je na pinech 23,24 kam je připojený ten 82C251 ??
Jen se divím, že když jste těch diagnostik dělali tisíce, že jste si neopáskli tu ELM327 a kupovali jste jí za těžký peníze
ps. o CANu zdá se víš kulový, tak to tu radši nermazávej.
Zed, 6.11.2008 18:05:07
Ta ELM327 se bohuzel oprasknout neda
Zatim se to nepovedlo ani cinanum. Ti ji take museji kupovat.
Danhard, kdybys radsi sel odpocitat ty TR130 a TR131 co mi slibujes uz skoro mesic. Aby nedopadli jak ta IBM PS/2 co jsi mi nasliboval v kvetnu 2006 ...
Tak v galerii na obrázku 630 máš ten náš ELMTest s obvodem ELM327 a s Philipsem 82C251 ... Na přání pošlu schéma a design tohodle tišťáku pro EdWin, odkud lze vygenerovat Gerbery pro výrobu. Tím bych tuhle nekonečnou debatu uzavřel.
(viz fotka v galerii)
Zed, 6.11.2008 18:59:05
To chci vidět... Tak to pošli na soudruh-fantomas(zavinac)seznam(tečka)cz
Hele víš co, stáhni si to z našeho WEBu www.bohemiahouse.cz v části PRAXE.
Zed, 6.11.2008 19:39:30
Jasně že kecal,schéma tam není
Kvítko, odporů tě tu čeká plná krabice, jenom nevím kam to poslat.
A PS/2 tu také ještě je.
zdeněk, 6.11.2008 21:17:07
danharde a u mě víš kam to poslat?
Zdeněk vím, jen musí někdo s tou krabičkou zajít na poštu
Danhard - adresu ti poslu majlem.
Yed - chce to méně žvanit, více myslet a dělat. Kdo hledá ten najde. Pro ty méně zdatné nebo více líný - v odkaze je link. A pro ty úplně natvrdlý - na té stránce je to až ta posledné řádka.
(viz url odkaz)
Zed, 7.11.2008 17:31:43
kvitko : no,to je hezký,ale schéma zapojení tam není.
Ty jsi určitě pražák,viď ??
Stačí se podívat na "katalogový" zapojení od těch ELMů.
www.elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf
Zed, 7.11.2008 18:47:51
danhard: Já vím.Já jen ,že kvítko tady pořád vypráví pohádky.Chudák Pavel_M.
ZED - ty si to neumíš downloadovat a otevřít v EDWINu?
Postup:
1/ dowlnoaduj soubor z bohemiahouse.cz z části PRAXE ze strany 6 poslední řádka .
2/ rozzipuj soubor
3/ otevři ho v Edwinu a uvidíš schémata a osazení a tišťák
4/ vygeneruj si fil nebo gerber soubory
Je ti to jasný?
Dangard - jo ale tan ZED nemá tišťáček .... to je problém.
Zdravím, měl bych tu dotaz na pány: zdeněk a kvítko, kteří chtěli ode mne poslat nějaké odpory, díky zdejší diskuzi.
Panu zdeňkovi jsem je doporučeně 10.11.08 poslal, od té doby se neozval a na mejl neodpovídá.
Pro pana kvítka tu leží připravená krabice, a přestože se tady v diskuzi stále vykecával, tak adresu kam to dodat také neposlal, jak slíbil.
Takže pánové, zatím máte u mně černý puntík !