Sendy, 12.8.2008 12:33:05
Nabíjej dvě baterky 6V v sérii a bude to OK.
Valtr, 12.8.2008 12:40:08
Když já mam jenom jednu
Tak si kup ještě jednu. Obě nabíjej a v motorce je prohazuj.
Se chudak slusne zepta, a vy mu zas prd poradite
-->> Valtr: trochu tu nabijecku specifikuj, jestli je tam jenom nejaky trafo s usmernovaci diodou, nebo je to nacpany elektronikou.
jsou různý nabíječky, záleží na tom, jaký máš rozpočet. Jestli máš malý rozpočet, tak si kup radší ještě druhou baterku. A jestli nevíš co s penězma, tak si kup super moderní nabíječku řízenou počítačem.
vraž s tou baterkou do série žárovku 6V a 6W (podle proudu nabíječky) a hlídej aby se neuvařila...
Valtr, 13.8.2008 09:49:22
A kolik hodin se bude zhruba nabíjet když bude mít třeba 4V?
záleží jak je na tom, 4V znamená, že je dost podvybitá a asi bude potřebovat víc cyklů než na tom bude líp. připoj ji tak na půl dne a uvidíš, nabitá bude mít mezi 6-7V a to i při zatížení...
Valtr, 13.8.2008 23:02:51
S těma 4V jsem jenom hádal. Když jsem ji naposled měřil tak měla lehce přes 6V, ale pak jsem ještě najel víc jak přes 300 km a bohužel mi blbne dobíjení na motorce a tak po té jízdě už celkem skomírala (už mi to skoro chvílema nebralo ani zapalování). Když pak chvíli nejedu tak se zase zmátoří, ale už cítím že už to není ono, tak bych jí chtěl radši pořádně dobít.
jasan, .. a opravit to dobíjení
Valtr, 14.8.2008 10:21:28
No to bych rád. Mě už to fungovalo. Asi po 5 letech se mi to podařilo spravit. Ted v létě jsem najel asi 2000 km a krásně to šlapalo, ale najednou to přestalo stíhat dobíjet a zvládá to jen zapalovaní a parkovačky, ale hlavní světla ne, takže jsem zase v pr**li a nevím co s stím
Valtr, 19.8.2008 12:31:58
Valtr, 19.8.2008 14:39:23
Ted mě tak napadá, že ten nabíjecí proud 4A asi není moc ideální když nabíjecí proud má být 0,1 kapacity a já mam 11Ah.
pokud tam dáš do serie s nabíječkou žárovku 6V 0.25A, tak ti tam nikdy víc neproteče, než 0.25A (za předpokladu, že baterka má 6V, a nabíječka 12V)
Valtr, 20.8.2008 08:24:08
A když tam dám 12V/0,25A tak taky neproteče víc jak 0,25A a akorát bude míň svítit hádám.
Ta žárovička okamžitě shoří... chce to změřit napětí na prázdno (šacuju to tak na 20V) ale klidně můžeš dát do serie třeba normální žárovku 230V 100W (za studena cca 300ohm), která bude fungovat jako omezující odpor, pak ale bude nabíjení trvat výrazně déle, 60mA při kapacitě 11Ah vychází na 8 dní :) nebo auťáckou žárovičku 12V 20W (7 ohm),
pak tam potečou tak 2A...
řikal sem pokud nabíječka dává 12V, baterka má cca 6V, tak žárovkana 6V shořet nemůže.
Jenže ta nabíječka na 12V baterky dává asi víc než 12V, hádámli správně... Řikal si 20V?!
Nejsu odbornik pres autobaterky a autonabijecky, ale co vim, tak autobaterka nominalni napeti 12 V ma nabita naprazdno 13.5 - 14 Volt a nabijecky take davaji 13.5-14 Volt
Aspon ta moje doma, tovarni to dava...
A propo, ted si vzpominam, pred mnoha lety jsem si stvel model lode, mela v sobe silny elektromotor a motocyklovou baterii 6 V. Jak vzpominam, ta baterka mela naprazdno nabita asi 7 Volt a nabijecka tenkrat davala 7.5 Volt.
ta nabíječka vypadá dost polsky, bude to jen trafo s mezerou a jedna dioda, taky by šlo umotat pár závitů na sekundáru
Valtr, 21.8.2008 08:24:20
O víkendu se na to kouknu a proměřim kolik dává. A kouknu i na ty zavity jestli pujdou dolů
Valtr, 25.8.2008 10:16:37
Tak mam nabito
Použil jsem na nakonec žárovku 25V/15W, přes kterou by mělo projít 0,6A, ale procházelo tam pouze 0,4A (jinou jsem narychlo nesehnal, která by propoštěla 1A), takže nabíjení trvalo 21h a měla 7V při odpojení (začínal jsem na 6V). Bublat začala trošku asi na 6,9V. Ted zhruba po jednom dni drží 6,37V. A ta nabíječka opravdu moc dílů neobsahuje. Pojistka na vstupu do trafa a na výstupu na černým (-) kabelu dvě diody (nebo co to je) IN5408 (paralelně) a pak taková placka
ECE RB600 37BR a za ní ampérmetr. Červenej (+) přímo. Takže si asi seženu 6V trafo a udělám si svoji nabíječku
gratuluju
, umotej raději to trafo v poměru Unaprázdnostávající/12V na Unaprázdnoumotané/6V... to trafo nebude jen tak obyčené trafo ale s mezerou nebo namotané s výrazně nižším sycením což funguje jako proudové omezení, nebo ideální by bylo vyvést střed sekundáru a dodělat přepínač 6/12V
Valtr, 26.8.2008 13:47:35
Valtr, 10.8.2009 23:20:30
Zdravim. Ještě mam takový dotaz. Když mam tu baterku 6V/11Ah a použil bych danou 12V nabíječku, která dává 4A a pohlídal bych si aby napětí na baterce nepřelezlo přes 7,2V (do tolika max nabíjím) je možný danou nabíječku použít přímo bez té žárovky? Bude se jednat pouze o "rychlo" nabíjení?
cas(h)=kap.aku(Ah)/skut.proud(A) tj. 2,75h nebo se ta baterka zničí? A předpokládám, že pro tenhle proud se bude asi baterka trochu víc zahřívat. Jaká je pro ní snesitelná teplota?
bastlíno, 11.8.2009 04:08:24
Trafo nevypadá nijak zvlášť přizpůsobené na zdroj proudu. Spíš je to všechno poslepované z normálních, co nejlevnějších součástek minimalistickým způsobem. Provedení prasácké a mechanické oddělení strany 230V od 12V je značně pofiderní. Možná je to jen perspektivou snímku.
Trafo při tak velkém přebytku napětí bude mít snahu dávat mnohem větší proud než 4A a pak možná buď zapůsobí pojistka (Odhaduji, že ta hnědá placička je vratná polymerová pojistka (?)) a/nebo se bude přehřívat vinutí, což trafu neprospěje. I tak bude horké jako prase, jak už dnešní trafa bývají při jmenovité zátěži. Spíš než o baterku bych se bál o trafo a diody!
Ale jinak v nouzi by se takové rychlonabíjení dalo asi semtam použít, pokud budeš hlídat napětí baterky. Pravděpodobně by se mělo nabíjení "parním" proudem ukončit poněkud dříve, než při 7,2V a baterka bude nabitá jen částečně. Pak bys musel proud omezit na nějakou rozumnější hodnotu.
Určitě se vyskytnou odlišné názory. Nejsem odborník na rychlonabíjení, ale vím, že některé průmyslové nabíječe měly režim rychlonabíjení a že to nebylo proudem 0.1C , ale mnohem větším.
Dal bych tam raději nějakou 12V autožárovku, která bude při 6V slabě žhnout. Bude to lepší než nic a ochráníš tím trafo.
Hlade ® , 11.8.2009 08:08:10
Valtr: Co je to za mašinu? Předpokládám že nějaká Jawule neb číza. S tím dobíjením ti nejlíp poraděj na
(viz url odkaz)
Valtr, 11.8.2009 08:49:33
Je to Jawa 350/354. Ten web znám a i pár jiných, ale tam to řešim spíš komplexně. Tady mě zajímají čistě věci kolem elektriky.
Jinak ptal jsem se právě proto jestli jde použít pouze nabíječka přímo v té nouzi. Vždycky nabíjím přes žárovku 25V/15W (která jen tak lehce svítí a jde přes ní cca 0,25-0,4A). Takto trvá nabíjení většinou 12h-24h podle stupně vybití, ale dostal jsem se do časové tísně, tak mě napadlo jestli to jde použít přímo, ale samozřejmě jsem se bál hlavně o baterku(kterou potřebuju pro ježdění), takže jsem to nevyzkoušel. Vyzkouším to až budu tu baterku vyřažovat z provozu.
Hlade ® , 11.8.2009 12:27:57
To je jednoduchý. Když ti bude správně fungovat dobíjení v motorce, ty to s prázdnou baterkou natlačíš tak ti do ní bude regler bez ostychu ládovat 6A (v otáčkách, bez světel)
Hlade ® , 11.8.2009 12:32:42
sakra, ještě jsem to nechtěl poslat...
připoj nabíječku natvrdo a změř proud kterej poteče do baterky, myslim že do nějakejch 4A je to uplně v pohodě, pokud to bude víc tak bych tam šoupnul žárovku, ale nějakou větší (45W asymetru nebo něco) ať se dostaneš na nějakej rozumnej proud. Napětí na baterce by se mělo držet někde kolem 7.2V Až začne stoupat bude nabito.
Hlade ® , 11.8.2009 12:33:48
Jo a ještě dodám že absolutní a konečný řešení je Vape ale to už jsi asi na mánii čet víckrát.
Valtr, 11.8.2009 14:41:26
Jasně. Klidně tam dám Vape ... když mi ho zaplatíš
Loni jsem si nechal udělat renovaci zapalování, proměřili mě rotor, dostal jsem krásný nový relátko "zabalený" v hliníku a zacáloval jsem 1500,- Chvíli to makalo perfektně (asi 2000 km), ale ted už mam zase problém, ale někde jinde, resp. nevim kde a hledám ho. (Nedobíjí mi to při hlavních světlech. První příčina byla studeňák v ampérmetru, tak jsem ho vyndal a než seženu novej nebo ho opravím, tak to mam propojené pouze kabelem. Nicméně zase se objevilo něco nového a nevim co...)
Ještě k tý baterce. Po odpojení nabíječky 7,2V mě pak baterka drží mezi 6,2-6,4V.
Valtr, 17.8.2009 13:54:03
Když jsme u toho nabíjení, tak mam ještě dotaz k nabíjení 12V baterky
Nabíjel jsem podle
http://www.autobaterie.com/udrzba.php
Chtěl jsem dobíjet aspoň do těch 15,3V, ale při 14,7V už to celkem prskalo ven a slušně to bublalo. Nebyla moc teplá, ale zalekl jsem se jak bublala a radši jsem ji odpojil.
Baterka měla 12,2V na začátku a po odpojení asi po dvou hodinách měla naprázdno 12,9V což je asi dobrý.
Je to normální že to tak bublá?
Karlos, 17.8.2009 17:06:10
15.3V
Tak tos trochu přehnal
bastlíno, 17.8.2009 22:32:26
Valtře, a jak si přišel na 15,3V? Všude ve tvém odkazu varují před nabíjením na vyšší napětí než je 14,4V.
K tvému dotazu - ano, je to normální , že to tak bublá! Pokud je tam 14,7V , tak je to naprosto normální, ale zároveň škodlivé! Asi jako je normální, když se pustí 230V do žárovky určené na 120V, tak většinou praskne.
Tyhlety jednoduché nabíječky musíš ke konci nabíjení hlídat a včas vypnout, jinak vyvaříš baterku.
Valtr, 17.8.2009 23:24:33
15,3 až 16,5V píšou v předposlední větě toho odkazu. O 14,4V se píše pouze při dobíjení při jízdě a pro gelové akumulátory.
bastlíno, 18.8.2009 00:56:49
ASD, 18.8.2009 12:28:06
Olověný akumulátor s kyselinou (nikoliv gelový) se může nabíjet až na 2,7V na článek tedy až na cca 16V, plynování je normální. V praxi se nabíjí na 15V, udržuje se na 13,8V. Vždy je ovšem třeba si prostudovat DS od výrobce.
Valtr, 18.8.2009 15:59:27
Takže pokud chci dobře nabít baterii a nemam žádnou extra drahou nabíječku můžu v "krajním" případě postupovat tak že u 12V baterky vybiju na 10,2V (tj. 1,7V na článek), pak nabíjim do 14,4V (tj. 2,4V na článek) proudem 0,1C a od 14,4V nabíjim proudem 0,05C až do 16,2V (tj. 2,7V na článek)?
A u 6V baterky to bude předpokládám obdobné?
ASD, 18.8.2009 16:34:56
Je rozdíl jestli to chceš nouzově nabít nebo konstruovat nabíječku
Nouzové nabíjení bych řešil LM350/LM317 nastaveným na 14,4/7,2V, pak už to nastartuje mašinu a mašina si to vyřeší
Valtr, 18.8.2009 19:28:36
když prolistuješ amára z padesátých až sedmdesátých let, tak zjistíš, že máš super nabíječku, baterii připojíš přes žárovku a musíš ji umístit do lavoru se studenou vodou a sem tam kontrolovat teplotu vody v tom lavoru aby nebyla moc velká a pak tu vodu prostě vyměníš zase za studenou, asi jako když se sráží teplota zábalem... jasan?
Valtr, 18.8.2009 23:24:04
Jasný
Když měla těch 14,7V tak se na dotyk nezdála ani moc teplá. Asi budu muset obětovat nějakej teploměr
hill, 22.8.2009 08:31:00
Při parkování na slunci mívá ta baterka i přes 50°C a vydrží.
Elfag, 22.8.2009 11:27:08
Nabijecka na kterou odkazujes, se prodava za 300 -500Kc po vsech supermarketech, levneji v akcich. Zakladem je rozptylove trafo, ktere se vyznacuje tim, ze je pomerne mekkym zdrojem - dava pomerne staly vystupni proud i pri promennem napeti zateze(napr na zacatku nabijeni ma totalne vybita baterka 12V a do ni dava 6A , na konci nabijeni ma baterka kolem 15V a nabijecka pri tomto napeti dava rekneme 2A, pri odpojeni baterky je na nabijecce naprazdno rekneme 18V a proud je 0. Normalni trafo 100W ktere by naprazdno davalo 18V bys musel zatizit tak 20A aby napeti na nem spadlo na 12V - to by trafo nevydrzelo a ani baterce by se to nelibilo).Konecne napeti ktere na baterce dosahnes je zavisle na kapacite baterky, pokud budes do 60Ah baterky strkat 2A, bude na ni 15V a bude bublat relativne malo(velky objem clanku)a baterka je v pohode protoze proud je mensi nez 1/10 kapacity, pokud ke stejne nabijecce pripojis baterku 10Ah napeti na ni vystoupa na treba 16,5V a pri tomhle napeti bude nabijecka davat treba 1,5A, to neni OK protoze proud je vetsi nez nez 1/10 capacity a bublani je intenzivni protoze objem clanku je mnohem mensi, absolutne je samozrejme plynu pri 1,5A mene nez pri 2A.Prubeh nabijeciho proudu behem nabijeni a konecne nabijeci napeti ziskas srovnanim nabijeci charakterisky baterky a zatezovaci charakteristiky nabijecky.To asi delat nebudes. Takze zbava experimentovani.
Elfag, 22.8.2009 11:28:31
Vyjdeme z jednoducheho predpokladu - baterka do ktere tece proud mensi nez 1/10 capacity se neposkodi ani pri prebijeni, takze nabijecku pripojim k baterce pres vhodnou zarovku(nebo odpor) tak aby nabijeci proud byl na zacatku nabijeni(napeti na baterce do 13V,nebo na 6V baterce do 6,5V) kolem 1/10 kapacity baterky(mensi proud nevadi, jen se baterka nabiji dele), pro kazkou baterku (napeti, kapacita) bude jina zarovka, zarovky vol radeji na 12V, pokud bude proud maly dej zarovku s vetsim vykonem nedo vice zarovek paralelne(nebo mensi odpor), baterky 12V s kapacitou nad 20Ah pripoj primo.Stupen nabiti pak zjistis merenim napeti nabijene baterky, baterku s napetim nad 15V(7,5) muzes povazovat za nabitou, pokud na ni zapomenes na 1-2dni nic vazneho se nedeje, max dolejes destilku, pokud zapomenes baterku na nabijecce 14dni najdes ji suchou a pravdepodobne mrtvou.Nabiti zcela vybite baterky na 100% trva s takovouhle upravou typicky kolem 15-ti hodin, pokud nabijeci proud nedosahne 1/10 kapacity tak umerne dele.
Elfag, 22.8.2009 11:29:21
Druhy postup nabijeni vychazi z faktu, ze pri nabijeni na max napeti 14,4V(7,2V u 6V baterky) nenastava rozklad elektrolytu a nabijeci proud samovolne poklesne na konzervacni hodnotu(desitky az stovky mA u beznych baterek).Resenim je zaradit mezi nabijecku a baterku napetovy stabilizator(treba LM317)podepreny vykonovym tranzistorem tak aby byl dimensovany na maximalni proud nabijecky(je vhodna reserva aspon 100% !) a na ztratovy vykon (pri nabijeni baterky 6V bude ztrata na stabilizatoru k 50W !),staci jeden s prepinanim vystupniho napeti na 14,4 nebo 7,2V pro jakoukoliv kapacitu baterky.V tomto pripade trva nabiti do 100% kapacity tak 3dny, na nejakych 80% nabiti se dostanes do 10ti hodin a takova baterka je pro pouziti na motorovem vozidle zzela pouzitelna.Pokud baterku na nabijecce zapomenes treba na rok tak se nic nedeje. Pri pouziti hermetickych baterek(gelovek) je doporucene napeti pro trvale dobijeni do 14V(typicky 13,6 - 13,8V), cim mensi napeti, tim trva dobijeni dele. Hodnoty ktere uvadim jsou jen ilustrativni, presne by se musely odmerit na nabijecce pripojene k baterii.