stw, 18.6.2010 17:13:53
obavam sa ze s takym potenciometrom sa to reguovat neda, a uz vobec ked ma iba 2 vyvody.
Hill, 20.6.2010 08:49:56
Jde zřejmě o reostat, který se zapojuje do série s podsvětlením palubky.
Leda bys k subíku dal elektronický potenciometr a řídil ho napětím z kolektoru tranzistoru, do jehož emitoru zapojíš ten reostat. Rozsah regulace bys upřesnil napětím v bázi tranzistoru a jeho kolektorovým odporem.
Na druhou stranu mi není jasné, co myslíš tím designovým laděním s autem? Ten subík tam přece původně také nebyl, takže o jednu cizí část více nebo méně...
fortezh, 20.6.2010 10:01:37
ale subik je v kufri.. tak sa zmesti vela bordelu.. :D
ano je to na ovladanie podsvietenia palubovky.. a presne nejak tak som si to predstavovala ale nemam az taku dobru predstavivost.. nevedel by mi to niekto nakreslit..
potesilo by ma to.. :D
Hill, 20.6.2010 22:43:18
Nejjednodušší by bylo zapojit ten reostat do série přímo s reproduktorem, se zvětšováním sériového odporu se zmenší výkon na reproduktoru, ale zhorší se jeho činitel tlumení a je otázka, jak je dělaná bedna, jak moc to bude vadit.
To zapojení s tranzistorem jako řízeným zdrojem napětí sem dám později, jestli najdu, jak jsem to počítal a pak v hotovém zapojení doladil hodnoty - kdysi jsem to musel použít k řízení hlasitosti v televizi, když jsem nesehnal poťák 10k/N a v zásobách jsem našel 470Ω, který tam rozměrově pasoval. Jenže tam se přímo řídila hlasitost ve zvukovém dílu velikostí napětí. Pro řízení hlasitosti HTJ to bude potřebovat jiný elektronický potenciometr, ten se ale bude dnes už blbě shánět.
ForteZH, 21.6.2010 11:46:23
bolo by to super.. pomohlo by mi to ale ja idem do koncaku az po tomto (potaku)...
tak ja skusim pomerat hodnoty a dam vediet...
Hill, 21.6.2010 17:16:30
Jasně, že máš koncák vzadu a musel bys dva dráty vést až k tomu reostatu. Ale jednodušší a levnější řešení není.
ForteZH, 23.6.2010 15:50:56
momentik.. neviem si predstavit ako by zareagoval vystup toho zosiku kebyze tocim tim reostatom...
viete mi to nejak objasnit??? este jedna vec.. kebyze budem merat zmenu odporu teda pretekajuci prud nejakim procakom a na vystupe otvarat tranzistory?? neslo by to?
Hill, 23.6.2010 22:28:25
Ale fuj, zase procesor. Dej si ho i do rukojeti zednické lžíce.
To už fakt není k sehnání elektronický potenciometr řízený napětím (třeba LM1036N, u kteréh se nepoužijí korekce, nebo NTE829, to je přímo potenciometr)? Ale, i kdyby nebyl, je to jedno:
ptáš se, co by dělal reostat s výstupem zesilovače, když bude v sérii s reproduktorem (přestřihneš jeden z drátů k reproduktoru a reostat zapojíš mezi ty dva konce, co ti zbyly)? Zvětší zatěžovací impedanci o 0 až 30 ohmů. Při reproduktoru 4 ohmy to znamená, že vytočením na druhý konec dráhy bude zesilovač zatížený přibližně 34 ohmy, což mu nevadí, hlasitost klesne o 18,5dB, což je docela slušný rozsah. Když zesilovač do 4 ohmů nacpe střední výkon dejme tomu 16W, pak do 34 ohmů nacpe jen 1,9W, z toho 0,11W do reproduktoru, zbytek, t.j. asi 1,8W do reostatu.
Reostaty pro řízení podsvícení palubky byly dimenzované na tepelnou ztrátu nejméně 6W, zpravidla více než 10W, takže to zvládne i dráha reostatu.
Hill, 24.6.2010 07:51:42
Pardon, někde jsem blbě bacil do klávesnice: samozřejmě při plném odporu reostatu zbude při 8V na výstupu zesilovače na reproduktor výkon 0,22W a na reostatu se vytopí 1,66W. Zapojení je takto:
zesilovač----reproduktor---A-reostat-B---zpět k zesilovači
(A,B jsou oba vývody reostatu)
Puristé mě asi teď napadnou, že reproduktor nebude v tom případě dostatečně tlumený malou výstupní impedancí zesilovače, takže při blbě navrženém bassreflexu může mít membrána sklon překmitávat. Ano, v tiché poslechové místnosti to rušit bude, v autě je situace jiná. Naprostá většina uživatelů basových beden v autě mě mimoto přesvědčuje o tom, že to nevozí kvůli kvalitnějšímu poslechu (nakonec jen v nemnohých autech je kvalitní poslech za jízdy možný, a i v těch jen někdy).
a ještě by to chtělo k tomu reostatu samohasící zařízení
Hill, 24.6.2010 20:46:23
Proč? Na potenciometru se bude ztrácet nejvyšší výkon jen v případě, že bude nastavený na -6dB, t.j. v případě, že jeho odpor bude rovný impedanci reproduktoru. A tento výkon je čtvrtinou maximálního výkonu. Při už dříve uvažovaném průměrném výkonu do reproduktoru 16W (a to už budou špičky hudebního signálu poněkud ořezané), to dělá 4W. Ve všech ostatních polohách reostatu bude ztrátový výkon menší.
Uvědom si, že při regulaci podsvícení se na něm vytopí přibližně stejný maximální výkon - je totiž normálně v sérii s paralelně spojenými žárovkami o součtovém výkonu asi 12W, tedy maximální proud cca 1A a největší výkon se na něm bude ztrácet při rovnosti úbytků napětí na reostatu a žárovkách, přičemž obvodem poteče něco mezi 0,6 a 0,7A, což dělá maximálně 4,6W.
Ten reostat to musí zvládnout.
Karlos, 25.6.2010 12:08:01
To co navrhuje Hill je nejjednodušší řešení, které bude fungovat. Akorát je nepohodlné táhnout kilometr drátu tam a zpět. Osobně bych to řešil operákem s FETem nebo transkonduktančním zesilovačem, tedy zapojením podobným elektronickému potenciometru.
Hill, 25.6.2010 19:38:41
Ten malý odpor reostatu převedeš na napětí jednoduše jedním tranzistorem, okolními součástkami to přizpůsobíš různým elektronickým potenciometrům - například pro úrovně vyžadované LM1036 to jde takto:
(viz fotka v galerii)
snad to bude dobře ukostřeno, protože poslouchat brum od zapalováni jako modulační obálku audiosignálu... ??? no, třeba to nebude ani poznat. opravdu nechci rejpat, jen na to dát pozor.
fortezh, 26.6.2010 08:43:21
no ja by som rad ale mne je treba popisat presne hodnoty a dat presnu schemu alebo aspon nieco obdobne...
a pokial ide len o to zapojenie do serie s repro... mam tam koncak 2x 500 do mostika.. v skutocnosti je to iba 2x 180 cize mac nejakich 360W... stale je to realne riesit tim zazracnim sposobom???
Hill, 26.6.2010 17:28:19
Kdybys aspoň věděl, jakým napětím je ten můstek vnitřně napájený, ať lze spočítat, kolik z něj skutečně půjde: oni si Ťamani na zesilovače napíšou cokoli (a už toho tu bylo taky plno). Koeficient 100 je v datech zesilovačů běžný. Samozřejmě nenapíšou výkon 100x menší, vždycky napíšou víc.
Pokud by zesilovač měl měnič napětí na nějakých 50V, pak už tomu fakt na výstupu nepůjde hlasitost řídit, protože vytápět až 15W pod palubku, na to ten reostat není.
Hill, 27.6.2010 06:24:41
To šlo ještě u první Felicie (Š450), tam byl velký kulatý knoflík pod volantem a drátový reostat podobný WN690něco. Když se jméno Felicie objevilo na hatchbacku, dávaly se už knoflíkové, tedy bokem čouhající. Tam by to převod poněkud zkomplikovalo.
Ale pokud jde o to elektronické řízení: to, co jsem tu nakreslil, je jen návrh. Ale nevěř tomu, že je kdovíjak nestabilní: teplotní závislost kompenzuje jen dioda, ale to nebude slyšet. Nestabilitu napájecího napětí využívá naopak k tomu, aby s otáčkami motoru poněkud přidal či ubral. A naopak - zavedením části usměrněného signálu z výstupu zesilovače do báze tranzistoru se dá snadno udělat soft-clipping. Samozřejmě, že to jde dodělat i k operáku.
Jak říkám, nikomu to nenutím, jen jsem tím chtěl připomenout, že věci jdou udělat bez integráků a procesorů.
Dobrý ráno,
však já si myslím, že ten návrh s tranzistorem je docela solidní, a v praxi by fungoval jak má. Na druhé straně, když tam přijde OZ, vyjde to jednodušeji, a teplotní stabilitu by to samo mělo lepší (podle toho rozsahu napětí na děliči a teplotního koef. vstupní nap. nesymetrie OZ, vstupních proudů a tak dále...). Ale asi máš pravdu, že tohle by snad ani nebylo slyšet.
Jak je to u jednotlivých aut mechanicky, to nemám ponětí.
Mimochodem, když navrhuju něco sám pro sebe, co nepůjde nikam do světa a budu to používat jen já, pak mám taky radši diskrétní součástky, než IO. Má to svůj půvab, a čék si ten návrh užije.;)
Hill, 27.6.2010 10:44:26
Pokud jde o mechanickou konstrukci, rozumím tomu tak, že ForteZH chce použít reostat pro regulaci podsvícení budíků, protože je mechanicky přizpůsobený do palubky a neruší cizorodým vzhledem. Bohužel, prostorové podmínky tam neumožňují použít ozubený převod na normální potenciometr (jako to dělali mnozí výrobci elektroniky, dokud neměli k dispozici tandemové knoflíkové potenciometry pro stereofonní přístroje). Takže jsme nabídli dvě alternativní řešení regulace na vstupu zesilovače, jedno (závislé na čistém efektivním výkonu zesilovače) na výstupu. Víc asi dělat nepůjde, pokud se nedovíme nic bližšího a fyzikálně reálného aspoň o zesilovači. Prospektové údaje jsou u těchto přístrojů až nepříjemně často k ničemu.
fortezh, 27.6.2010 11:48:56
ako vidim tak sa to tu dost rozbehlo... fakt vam dakujem... az na to ze kazdy ma svoj sposob ako to spravit.. :D
takze mam par priblizeni k situacii:
1. urcite sa mi tam neda pripojit potik... to bol povodny zamer ale nepodarilo sa.
2. chcem riadit signalovu cast a nie výkonovu...
3. ciste teoreticky ktory z uvedenych sposobou odporucate???
Co je nejlepší? Těžko říct, všechno má svoje výhody a nevýhody. Reostat v sérii se subwooferem je nejjednodušší, ale taky nejmíň kvalitní řešení (a proto o tuhle cestu asi nestojíš). Řřízení el. potenciometru napětím, to není vůbec špatnej nápad. A ještě je tady další možnost. Dneska, v rámci "drobné rozcvičky před pokračováním v návrhu nějaké své věcičky, jsem si pohrál se simulátorem, a výsledek je na obr. níže. Parametry (přibližně):
zkreslení asi 0,14% při vstupním napětí 1,55V RMS, 20Hz a napájecím napětí 12V
rozsah cca 4Hz až 80kHz -3dB
zesílení cca 1 při zatěžovacím odporu kolem 20k
vstupní odpor >5k
Taková hrátka... Na high end to není, ale do auta by to mohlo vyhovět... Tranzistory jde samozřejmě nahradit OZ, např. TL072, nebo NE5532 a podobně- vyšlo by to jednodušeji a zvuk by byl lepší.
A teď hurá do práce.
(viz fotka v galerii) (viz url odkaz)
Hill, 30.6.2010 22:30:49
Tohle vypadá dobře i bez operáků.
....
Ještě existuje možnost udělat ze dvou vactrolů dělič (kvůli teplotní závislosti fotorezistorů v nich to chce dva, aby se ta teplotní závislost navzájem vykompenzovala).
Zvětšováním odporu reostatu zmenšit proud jednou LEDkou a úbytkem napětí na reostatu pomocí emitorového sledovače řídit proud druhou LEDkou. Široký rozsah regulace zaručený, zkreslení neměřitelné...
Ono těch variant by se dalo najít ještě víc.