ow, 17.4.2010 14:15:27
Ochrana může být podobná, liší se to jenom tím, jaké množství energie je třeba zlikvidovat, něco jiného je cívka relé, cívka zapalování a cívka 2 kW motoru.
Špičky trvají několik desítek mikrosekund, liší se to podle podmínek.
Pokud se poblíž vyskytuje VN, což je u zapalování dost pravděpodobné, rozhodně jsou transily vhodné na každém drátu, který opouští DPS.
Hill, 17.4.2010 14:30:07
Nejlepší bude, až ti transil sežere špičku a cívka hodí tak slabou jiskru, že zapalování bude vynechávat. Tam jde přece o to, aby se obvod primáru rozpojil a vzniklá špička se přetransformovala do kabelu svíčky a energie se sežrala tam. Jak budeš špičky omezovat už na primáru, tak se nediv.
Tohle se dělalo s normálním bipolárem (do 6V traboše s KU605 vybíranými na Ucer>200V při Rbe=10 ohmů, KUčko se budilo z KF517; pro každou cívku jeden okruh, přežilo to dva motory, než shnil skelet a traboš se rozebral. Do Škodovek se dělal jeden okruh a do emitoru KFky se dávaly dva odpory 10 ohmů místo jednoho, protože tam bylo 12V) a kondík na kladívkách se musel izolovat od kostry.
ow, 17.4.2010 15:05:17
Hill: To máš pravdu, musí se u toho přemýšlet. Naštěstí transily nejsou jenom na 12V, jsou až někam do 500V, vybereš si podle potřeby.
Hill, 17.4.2010 18:24:56
Jezdili jsme bez transilů, spínací tranzistor zapojený místo přerušovače, a problém nikde žádný...
Hill, 17.4.2010 18:29:58
Dodám, že o transilech na napětí v řádu stovek voltů vím, ale transilu musíš předřadit nějakou impedanci, na níž otevřením vytvoří úbytek napětí. Když toto udělá u indukční cívky, máš po jiskře, protože sežere energii, která měla skončit na svíčce. A transil na napětí, které se na odbočce indukčky nemůže objevit ani v případě, že spadne fajfka se svíčky, tam nemá žádný význam.
Chlapci, chlapci, na co vám budou transily na 500V, když ten FET co chcete použít je na 30V ???
Koukám, že tu má někdo v hlavě zase nasráno
ow, 19.4.2010 18:42:11
danhard: Nechceme to používat pohromadě, to je snad jasné
Myšlenka na 30V mosfet padla už dávno.
Myslím, že hill má pravdu. Tranzistory musí být napěťově dimenzovaný tak, aby "nesežraly" to, co naindukuje cívka. A to pokud možno, tak s rezervou. Transil možná jo, ale na vyšší napětí, kvůli parazitní indukčnosti (tedy té, co se na zapalování nepodílí a je hodně, hodně malá) a tak podobně. Ale má to smysl, když jsou tam i kapacity, reálný odpory, a krom toho, na parazitní indukčnosti i hodně malá energie, kterou s přehledem vstřebá kdejakej tranzistor? Nemá smysl...
Rozhodně, pro podrobnější úvahy je potřeba znát typ indukční cívky zapalování, motor, a tak podobně, jinak není o čem se bavit.
hopkins, 20.4.2010 08:34:49
myslím, že nejlepší by bylo proměřit, co tam je za špičky a podle toho potom rozhodnout. Takhle to je hádání na úrovni sovětských akademiků s vodkou na lavičce v parku.
Hlade ® , 20.4.2010 12:38:42
Velikost těch špiček se stejně bude měnit podle podmínek ve válci (tlak, teplota, bohatost směsi)
Mam postavený zapalování z BU922. Blokování transilama a už dvě sezóny to v pohodě běhá. Nevidim nejmenší důvod proč tam cpát Fety s nejistym výsledkem když existujou tranzistory přímo k tomuhle účelu dělaný.
Hlade ® , 20.4.2010 12:39:39
Takhle to vypadá, schéma bohužel nemam, ale neni v něm nic záludnýho.
(viz url odkaz)
Vyšlo něco v PE, Elektronické zapalování s řízením předstihu pro motocykly str. 7, 7/2003, je to snadné a funkční...
hopkins, 20.4.2010 16:39:05
myslím, že návody na zapalování pro motocykly a auta vychází v Amaterském rádiu a Radiokonstruktéru, později Praktické elektronice už od roku 1972 a to celkem pravidelně a pořád je to o tom samém. Chce to jen prolistovat stará vydání.