Bojím se že máš nereálné požadavky. A to nemluvím o ekonomické stránce.
Hill, 20.3.2010 19:11:18
Kdyby jen to - NTSC existuje ve dvou hlavních verzích: evropská je s nosnou na 4,43MHz, norma CCIR 50 půlsnímků za vteřinu, 625 řádků. Americká FCC (japonská, jihokorejská, australská...) verze má nosnou barvy na 3,58MHz, 60 půlsnímků za vteřinu, 525 řádků.
Napřed si prověř normy černobílého obrazu (někdy se povede, že televize zasynchronizuje i na tuto normu, ale většinou se obraz svisle překuluje nebo skáče). Proto rozumím roztřesenému obrazu.
Jestli totiž máš americkou normu komplet, půjde ti obraz sledovat jen na televizi či zachytávat jen TV kartou, které tento rozklad umí (v tom případě musí umět rozkódovat i NTSC 3,58) do filmového editoru (těch je víc, které to umí) a záznam si pak necháš přežvejkat softwarově a exportovat v normě PAL.
Hardwarové řešení tohoto úkolu je dost náročné i za předpokladu, že kamera používá pro rozklad evropskou normu (různé šířky pásma barvových složek v NTSC znamenají i různá časová zpoždění proti černobílému obrazu, takže nejsnadnější by bylo udělat kompletní dekodér barvy třeba s TDA4555 (ten umí všechny normy, když se vyzbrojí příslušnými periferními obvody) a pracovat s hotovým RGB signálem (jen musíš ještě oddělit z jasového signálu synchronizační směs, ideální je modulem S osazeného obvodem A255D z některého TVP řady C416, zdroj sběrné dvory), případně tímto RGB signálem budit kodér PAL (třeba s TDA8501 nebo HMP8156) a generovat tak signál CVBS.
Prostě je to řešení neefektivní.
Za tu dobu a náklady, které do toho vrazíš, koupíš novou kameru.
Ale nic si z toho nedělej, takové výhodné nákupy z USA nebo Koreje už vytrestaly mnoho lidí.
Díky za první příspěvek. Je mi jasné, že hardwarový převodník NTSC na PAL není jednoduchá záležitost. Jenomže já má strach o to, jestli ten signál vůbec barevný je.
Pokud bych mluvil o originál výstupu z kary, tak ten je nepužitelný, není nic patrné ani na mojí video kartě. Tam mám nastaveno NTSC a právě signál, který jsem v kameře "našel" mi to ukazuje černobíle. (zkoušel jsem ji laciné DVR do USB a bylo to ještě horší)
Pochopitelně v tento okamžik mi bude stačit dostat alespoň barevný signál do počítače...
btw. Nepomohlo by třeba signál zesílit ????
Hill, 20.3.2010 21:06:59
Úroveň signálu je normalizovaná: na 75 ohmech maximální rozkmit 1V od černé do bílé, přičemž celkový rozkmit i se synchronizačními impulsy musí přesahovat 1,2V. Jestli tuto úroveň na vstupu karty máš, nepomůže ti žádný zesilovač, jen ti ořeže signál s následky: slitá šedá do bílé, ztráta synchronizace.
Tudy cesta nevede.
Navíc nerozumím tomu, jak by mohl být obraz zašuměný (slabá úroveň a potřeba hodně zesílit) a současně držel pohromadě (správná úroveň). Tento stav v hotovém signálu se vzájemně vylučuje. Šum se ti tam musí dostávat někde v kameře, málo světla na čipu a nutné velké zesílení pro plné využití kontrastu. Nebo oříznuté nízké kmitočty ve videosignálu.
Ale to lze všechno zjistit osciloskopem.
Tak první věc je to, že nemám osciloskop a už vůbec ne potřebné zkušenosti. To je jenom na okraj...
Tak pro vysvětlení: Kameru mám rozebranou a zatím mám jenom málo zjištěných poznatků. Ale je důležité od sebe oddělit dvě věci dva výstupy signálu.
> První je originál RCA výstu na kameře. Ten není vůbec možno rozpoznat. Hraje všema barvama, není na něm nic poznat. Když jakoby něčim hejbu pře kamerou, tak je tam vidět trochu pohyb, ale jinak tam není nic poznat.
To svědčí o nějaké závadě v obvodech, které zpracovávají videosignály.
>Druhý je signálový bod mezi deskou u snímače a hlavní deskou(-ami). Ten je bez šumu, zcela jasný a srozumitelný (při NTSC v PC), jenom je černobílý.
No a mě by teda jenom stačilo nějak dostat ten dobrý černobílý signál do barvy...
Hill, 20.3.2010 22:31:47
No, je to kamera s jedním čipem a proužkovým filtrem na něm. Takže na výstupu čipu je barva posazená na dvou nosných daných rytmem vzniklým čtením řádků bod po bodu (popisuji nejobvyklejší způsob snímání všech barev jedním čipem, neznamená to, že zrovna v této kameře to nemůžou mít udělané jinak). V každém případě barva na výstupu z čipu nemá s kódováním NTSC ani PAL nic společného, proto dekodér v televizi zůstává zablokovaný a obraz tedy černobílý. Právě obvody za čipem musí tu barvovou informaci oddělit, zvlášť zpracovat a teprve pak zakódovat do CVBS.
Hmmm... takže teoretcky bude možné najít někde dál v kameře zpracovaný NTSC, případně PAL signál.
Jinak ta kamera je jednočipová a teda co se týče složitosti a nepřístupnosti, to se na ní vyřádili...
Jenomže jak to najít, to by mohla bejt práce na tejden. Nejsou známy konkrátní obvody, kolem kterých by se ten signá mohl teoreticky nacházet?
Hill, 20.3.2010 22:56:44
Tejden? Jen jeden? Na to bych nesázel. Bez servisního manuálu třeba taky nikdy.Zjevně jde o analogové zpracování videosignálu až k místu, kde se sampluje pro digitální záznam. Ale víc si ani netroufám odhadovat.
(viz url odkaz)
Ten odkaz nefunguje, takže nevim.
Taky mě napadlo, že tady mám někde v okolí opravnu elektroniky. Ono to sice už jako nefunguje (tak důvod je jasnej, lidi už nic nenechávaj opravovat - rovnou to pro jistotu vyhodej), ale ten chlápek se tu ještě občas ukáže. tak třeba jestli by někdo takovej na to nepřišel.
Kde vůbec tyhle lidi příjdou ke všem těm schématům?? Opravovat, jánevim, třeba tuhle kameru nebo cokoli složitějšího mi příjde bez schématu nebo ser. manuálu jako nemožné...
Hill, 21.3.2010 08:24:52
Odkazu si nevšímej, nemůže fungovat, nic jsem tam nedal, jen jsem chytal padajícího myše.
DNes mají firmy nějakých 5-20 servisních zastoupení po světě, v nich lidi zaškolené (čím dál, tím častěji) jen v tom, jak identifikovat a bez poškození dalšího vyměnit vadný modul vcelku, protože s opravami tak, jak jsme byli dosud zvyklí, se nepočítá, a po záruce tím méně - vysoký stupeň integrace a příliš mnoho vývodů na jediné součástce vede k tomu, že časové náklady na výměnu jsou vyšší, než cena celé desky, kterou v tom případě nemusí měnit každý. Často se vadné kousky posílají přímo k výrobci, zejména, když servis vyhodnotí vadu subdodávky (kazetová mechanika nebo objektiv se obvykle nakupují u zavedeného výrobce, naopak u optických firem, jako Canon, bývá právě jen optika vlastní, ostatní je subdodávka a firma ji může reklamovat u svého dodavatele). I když LX100 nebyla digital 8, ale analogová Hi-8, pokud se dobře pamatuji (možná skutečně byla digitální, úplně jistý si nejsem).
Asi bych šel do toho, zkusit sehnat ještě jednu kameru a složit ze dvou jednu funkční. I když...pro řádkování FCC se používají i CCD nebo CMOS čipy s poněkud jiným rozlišením, než pro řádkování CCIR, jakkoli v těchto kamerách nemají čipy zase tak velké rozlišení a řádky pro TV se doplňují z paměti předchozích řádků, můžou v obrazu vznikat nežádoucí artefakty.
Asi bych koukal koupit CCD kameru bez objektivu a vrazit ji čipem místo původního: kolik tam je čip - půl palce nebo třetina?
Asi bych tě nasměroval na
http://www.experta.cz/ - jsou tam lidi, kteří do toho trochu už chvíli dělají (poprvé jsem se s videotechnikou z Jaroměře setkal na Hifi-Ama 1975 nebo 1976), a to už uměli dost. Zavolej si tam, myslím, že by ti mohli nabídnout alternativní řešení.
zkus vypsat všechny hlavní io, kterejma je to osazený, to by v tom byl čert...
já nad tím pořád přemýšlým, a snažím si vsugerovat to, že to není mojí neschopností, ale jenom tím, že jsem jenom udělal špatnej kup. Na druhou stranu mi nedalo a zkopíroval jsem svoji průvodní řeč také na pandatron, kde teda mě sice první človíček, ktreý přispíval, posla do pr... Naštěstí hnedka ve druhém příspěvku se mě nějaký člověk zastal, že můj návrh za tři kila bere a jako že se se mnou nějak domluví, abych mu to poslal.
Pochopitelně bych si rád nějak ošetřil, abych ještě při svym štěstí nekápnul na nějakýho *** a o kameru nepřišel.
Přesto Ti děkuji za snahu a napíšu sem, jak to dopadlo.
kvitko, 21.3.2010 10:32:16
Hill, koukám, že se vyznáš. Všechna čest. Jen tak pro Tomáše Kurku - i kdyby jsi měl servisní návod, se obávám, že ti bude houby platný, protože opravit kameru na úrovni součástek bez přístrojů a vybavení, není reálné. Možná, jak už ti radil Hill nahoře, sehnat ještě jednu takovou kameru a pokusit udělat ze dvou kamer jednu funkční. Ani to se ti ale nemusí povést. Pak budeš mít dvě porouchané.
Stejně to je smutný, že ta spotřební elektronika takhle dospěla, že se dělá všechno bez dokumentace, životnost pár měsíců (vyjímečně o něco déle). Tyhle móresy zavedli asiati. Levný brak bez dokumentace tak nějak na jedno použití.... To fakt nebejvalo. Co tak asi bude za 30 roků?
Současná úroveň elektroniky je skutečně zoufalá, Kde jsou ty časy, kdy člověk dostal na poslední stránce návodu k kpřístroji taky jeho schéma... Dneska už je podle mě skoro neřešitelnej problém získat ke většině přístrojů nějakej servisní manuál.
Ono to je taky do jistý míry tím, že firmy nechtějí přijít o výrobní tajemství, čemuž se ani nedivím. Holt originální servis před koncem záruky, nebo popelnice po skončení záruky; pokud se přístroj rozbije...
Sendy, 21.3.2010 11:16:31
Neřekl bych, že je to tak špatné. Ke spoustě věcí existuje servisní dokumentace, možná i k té kameře. Většinou se poskytuje pouze smluvním partnerům, u některých značek je možné ji i zakoupit volně (a taky ne zrovna lacino). Nemůžete ovšem nikdo očekávat, že kamera či jakýkoliv chytřejší spotřebák někdo opraví bez velkého množství dalších znalostí a bez příslušné techniky. Některá diagnostická technika je přístupná pouze výrobci a to často jen po dobu výroby příslušné desky. Vyrobí se o něco desek navíc a po dobu morální životnosti přístroje je vystaráno.
MirrA, 21.3.2010 15:48:36
Holt to je kapitalismus v praxi.
Proč dávat k přístrojům schéma aby si náhodou někdo mohl opravit přístroj sám doma. Výrobce by tím přišel o zisky ze servisu a z předražených náhradních dílů. To stejné jak s životností výrobků. Vše je úmyslně projektováno aby to vydrželo po dobu záruky a poté aby to odešlo. Pokud to není možné mechanicky zaručit, tak se to programuje přes software.
Jednoduše po dvou letech zahodit a koupit nové. A potom nám tu bude někdo plácat o ekologii a o tom jak musíme naši planetu šetřit...
je to přesně tak, za největší vrcho považuji opravdu naprogramování "biologických" hodin přístroje. Ono všechny ty závady typu "plná nádržka na zbytkový inkoust" jsou toho důkazem. Jenomže to souvisí třeba taky se spotřebním materiálem. Tiskárna je mnohdy levnější než všechny náplně do ní. A pokud by se někdo opovážil použít neoriginál, přístroj si to pamatuje a potom není v případě reklamace uznána záruka.
Ale na druhou stranu tohle bývá častější u laciných domácích výrobků. pokud se jedná o vysloveně drahé a speciální přístroje, už to tak špatné není...