poznáváme elktroniku, tam byla nejaka
pctun, 11.12.2007 22:14:54
v cervenym amáru byla úprava zdroje z PC v galerii je někde i obrázek.
kaspik
Nabíjačka z PC zdroja bola v amare 4-2006 ak chceš môžem ti to poslať mailom.
Ok díky vyřešeno, našel sem to
Wicker, 8.6.2009 12:47:00
Zdar
. S touto nabíjačkou sa zabávam aj ja nejak to nefunguje . Teda všetko ide U = 14,5V lenže ked pripojím baterku svieti prepólovanie a nie stav pripojenia batérie . I ide regulovat v rozsahu 0-50 mA
čomu tiež nechápem . Nemáte s nou niedko skúsenosti . Ďakujem za rady .
bastlíno, 8.6.2009 13:33:36
Nabíječka funguje jak má, pokud se správně zapojí.
Je tam nutno dodržet postup připojování - nejdřív zapnout napájení, potom připojit baterku . Nebo možná obráceně, ale je to tam na štítku uvedeno..
Takže tam máš chybu, nebo to připojuješ jinak.
Wicker, 8.6.2009 14:56:20
Najprv zapnem nabíjačku až potom batériu presne tak ako je to na štítku skúšal som aj naopak ( zdroj by sa nemal rozbehnúť myslím )ale nabehol ... Neviem ani prečo svieti prepólovanie keď je polarita pripojené správne .
bastlíno, 8.6.2009 15:50:23
Protože tam máš chybu v zapojení. Až ji odstraníš, bude to fungovat správně.
A s proudem to samé(max. 50mA). Máš tam chyb poněkud víc. Doufám, žes taky nedostal oblíbený nápad, že snímací odpor proudu dáš 10x větší , protože požadovanou hodnotu neměli.
Wicker, 8.6.2009 16:25:00
Fu tak ja to zajtra celé preleziem . Ja som to totiť dával do kopy ešte v 9 triede na ZŠ a dostal som sa k tomu až teraz lebo majster na praxi má asi 15 AT zdrojov a chce to nejako využiť . Tak zatiaľ ďakujem
Wicker, 9.6.2009 15:08:55
Tak som sa dnes do toho pustil . Všetko som povyberal , urobil novú DPS , rezistory premeral , polovodiče a IO kúpil nové . Po zapnutí sa zdroj nerozbehol až po pripojení batérie najprv svietili kontroly výstup pripojený a U batérie < 9V po chvílke U < 9V zhaslo a svietil iba výstup pripojený . Kontrolka nabíjanie nič . I ďalej neregulovatelný stále 50 mA . Majster vravel že to robili aj v u druhého majstra a tiež im to nešlo
Tak už neviem
Kaspik, 9.6.2009 16:24:09
No tak já ji udělal, odpálil pár zdrojů, ale abych řek pravdu....není nad pořádný trafo, prostě zdroj z PC je jen a pouze do PC
Wicker, 9.6.2009 16:58:47
No tak tento sme neodpálili ale je to už druhý kus čo nefunguje akože dnes som to ešte nestihol poriadne pozrieť predsa len prax od 8:00 do 13-45 to nieje až tak vela času aby človek všetko stihol . No lenže ja som si chcel práve odpustiť to velké a ťažké trafo keďže toto je malé , lahké a vyzerá byť aj šikovné
. Ale ak vieš o nejakej dobre a osvedčenej schéme z reg. I a U a napr. udržovaním batérie po nabití tak sa nebudem brániť
Wicker, 9.6.2009 21:27:51
A ešte som zabudol namiesto R1 = 0.082 R tam mám 0.10 nič lepšie u nás v kráme nebolo
Wicker, 15.6.2009 17:25:36
Tak už to ide
. V zapojení ( v tom prídavnom na chybe nič nebolo ) . Rozbehlo sa to po výmene zdroja . Ide všetko pekne aj ragulácia
. Po preložení na iný AT zdroj to zase nešlo takže niečo na tých zdrojoch predsa len bude asi to nejde na hocijakom Atčku čo obsahuje TLko
Milan_F, 15.6.2009 19:42:03
Je to tím že se všichni hloupě držíte návodu v amáru ( vypájet cívku a nebo jí nahradit odporem, či jak to tam bylo). Chce to trochu experimentovat a nebát se. Nejlepší si prvně rozkreslit zpětnou vazbu. Pak kompletně překopat celou sekundární stranu zdroje tak, že vyházim kompletně všechno z pětivoltový a obou zápornejch větví včetně hlídacích komparátorů (převážně 339ka). Vyměnit diodu v 12V větvi za něco bytelnějšího ( ne Schotky diodu z 5V větvě - provalí se), případně vyměnit filtrační kondenzátory na větší napětí. Spočítat novej zpětnovazební dělič a musí to jít
Ovšem chce to mít trochu zkušenosti s pc zdrojema a hlavně vědět jak fungují. K orientaci používám schéma AT zdroje na Belzových stránkách a datašít 494ky. A při oživování to chce zapojit do přívodu 230V žárovku 100W aby když dojde k průseru to neodnesli výkonový trandy a nemusí se pak furt lítat nahazovat jistič. Takto jsem už upravil několik AT zdrojů a všechny zatím fungují bez problémů. Včetně téhle nabiječky.
(viz url odkaz)
Wicker, 15.6.2009 20:21:50
No áno držal som sa toho návodu ... A pri tom ATčkovom zdroji som vyhodil len tú cievku a pripojil sa na PIN3 a všetko ide ... No ďalšie dva zdroje nič . Tam asi budú za potreby úpravy o ktorých píšeš . Nemáš to niekde popísané podrobnejšie ja sa PC zdrojmi nezaoberám dostal som len za úlohu s tých 15 na praxi urobiť nabíjačky lebo je to užitočné ( slová majstra ) a jemu to tam len zavadzia . No lenže ak mi pôjde každá tretia bohvie čo to nebude
Milan_F, 16.6.2009 10:07:37
Bohužel, nic podrobnějšího sepsanýho nemám. A myslím, že by Ti to bylo houby platný, neboť každej zdroj je jinej a co by platilo u jednoho by u druhýho bylo jinak. Proto jsem psal, že je nutný mít s PC zdrojem zkušenosti a u každýho kusu postupovat individuálně.
Wicker, 16.6.2009 11:21:49
No nič tak ja sa teda potrápim tak sa aspoň čo to naučím alebo sa poučím že to mám nehať na pokoji
. Ale díky
Milan_F, 16.6.2009 12:54:29
Úpravu bych shrnul do několika obecných bodů. Jsou to ovšem jen obecné pokyny a jak už jsem psal jednou, každej zdroj je zapojenej trochu jinak a tudíž to chce trochu experimentovat a dokopat mistra k tomu aby Ti trochu pomohl. Přeci jen si myslím že na študenta v nižším ročníku je tohle složitá věc. Ještě doporučuju vyrobit si přípravek na obrázku.
1. Rozkreslit si zpětnou vazbu z výstupů (+5V a +12V) do pinu č. 1 IO TL494. Změřit nebo jinak zjistit napětí na pinu č.2 ( většinou 2,5V). Pak to bude potřeba při návrhu nového zpětnovazebního děliče.
2. Překopat výkonovou sekundární část. Vypájet součástky z +5V, -5V a -12V větve. Nahradit dvojitou diodu v +12V větvi za něco festovnějšího (dávám BYV42E - 2x 15A/200V). Vyměnit filtrační elyt na větší napětí (2G2/25). Případně přemotat výstupní tlumivku (zjistit počet závitů +12V sekce a navinout dvěma nebo třema drátama stejný počet závitů).
3. Zbavit se hlídacích komparátorů ( ty zřejmě způsobují, že po vypájení tlumivky zdroj neběží). Většinou tam bývá LM339, tu vypájet. Zkontrolovat jestli není RC člen pomalého náběhu (C14 + R24 v Belzově obrázku) pověšen na výstup některého komparátoru. Případně pomalej náběh zapojit tak, jak je na obrázku. Dál vyřadit z funkce druhý chybový komparátor (piny 15,16) uvnitř TL494. Pin 15 spojit s +5Vref (pin 14) a pin 16 na GND.
4. Spočítat novej zpětnovazební dělič z +12V větve do pinu 1. Z výstupu +12V rezistor 27k na pin 1 a 4k7 na GND, mělo by to na výstupu dávat kolem 17V.
5. Všecno po sobě stokrát zkontrolovat, nechat zkontrolovat mistrem, na výstup připojit žárovku 12V/21W, pomodlit se a připojit přez 100W žárovku do sítě. Pokud si měl štěstí, tak by zdroj měl valit
Milan_F, 16.6.2009 12:55:57
Wicker, 16.6.2009 15:48:26
Jo tak díky moc ! Ja sa s tým ešte pohrám budúci týždeň aj keď je to už posledný školský a veľa toho nestihnem ale ono to cez prázdniny neujde
... No a mistr pár slov to je ťažko rozoberať našu školu a prax a všetko . Mne škola vela nedala len pár vecí . Som študent 3 roč. a keď to porovnám s inými školami ... Takže ti fakt ďakujem !
Milan_F, 16.6.2009 17:05:01
Doufám, že Ti to bude alespoň trochu k nápomoci. Klidně pak napiš jestli se úprava podařila.
Zdravim....potreboval by som taktiez odbornu radu ohladom tejto nabijacky z pc zdroja. Pouzil som AT zdroj znacky Seasonic ,typ SS-200(200W). Po odpajani cievky L1 ako sa popisuje v navode a pripojeny zpatnej vazby na pin č.3...sa mi napatie da nastavit presne na hodnotu 14,4 V. Ale problem je v tom ze nemozem „z toho“ dostat viac ako 1,9 A.(potom mi hned preskoci na napatovy rezim,svieti zelena led a prud sa zacne znizovat) Po precitani vsetkych prispevkov som zacal riesit: 1. Skontroloval som obvod LM358 ci preklapa na pine 7 ako by mal to funguje. 2. Priletoval som paralerne odpor R033 k povodnemu R01 => vysledny R= 0,76 ohm 3. Vyhadzal som zo zdroja vsetky nepotrebne suciastky z -5,-12,5 V vetiev. 4. Skontroloval som si este raz pre istotu dorabany plosak podla Amara..ci tam nemam niekde chybu ale myslim ze nie...Ledky signalizuju ako maju(polaritu,vystup pripojen,..). 5. Rada, ze pin c 15 na TL494 pripojit na pin c 14 a pin c 16 na zem.....to uz je urobene na tom zdroji od vyroby. 6. Skusal som aj odpojit pin c.4 a nechat ho pripojeny len cez odpor na zem ..ale nic sa nezmenilo. Prosim poradte lebo uz som v koncoch co s tym, pripajam aj fotku zdroja (s vyznacenymi suciastkami ktore som odsranil).... S poozdravom hawky
http://img89.imageshack.us/img89/1417/img3793p.jpg (viz url odkaz)
bastlíno, 9.9.2009 15:59:35
hawky napsal:"...Ale problem je v tom ze nemozem „z toho“ dostat viac ako 1,9 A.(potom mi hned preskoci na napatovy rezim,svieti zelena led a prud sa zacne znizovat)..."
Možná máš starou a málo výkonnou baterku. Pokud to testuješ na nějaké vyřazené gelovce z UPS, tak se to takhle může chovat.
Připoj to na vybitou baterku z auta a uvidíš , jestli to dá víc. Nebo tu svoji slabou baterku aspoň pořádně vybij a uvidíš, že v první chvíli pojede nabíječka na 7A.
bateria je Varta 44 Ah...a je na isto dobra ....to vybitie skusim...len som chcel vediet ci niekto nema nahodou s nejakou takouto malickostou skusenost ...ze by sa to vyriesilo :)
Elfag, 9.9.2009 20:58:54
Tech 14,4V nameris primo na polech baterky? Jestli ano, znamena to jen, ze baterka je skoro uplne nabita a reguluje si dobijeci proud sama.Nabita baterka pripojena na 14,4V bude odebirat jen desitky miliamper. Zkus k baterce s pripojenou nabijeckou pripojovat napr zarovky(paralelne k baterce a nabijecce), 60W do svetlometu bere 5A, uvidis jestli ti zdroj spotrebu zarovky pokryje a napeti na baterce prilis neklesne pod tech 14,4V.
hawky, 9.9.2009 21:14:27
nie...z vystupu nabijacky ide 14,4 V
Bateria na poloch ma 12,38 V
Elfag, 9.9.2009 22:04:55
Jestli ma nabijecka na vystupu 14,4V a na polech baterky s pripojenou nabijeckou nameris 12,38V tak bude asi problem v propojovacich dratech, ne?Prece za normalnich podminek nemuzes mit na propojovacich kabelech ubytek 2V !
jezevec, 9.9.2009 22:51:00
Někteří prostě ignorují průřez a délku vodičů ve vztahu k procházejícímu proudu. No a pak se diví...
Elfag, 9.9.2009 23:00:46
Navic je problem dostat z dotazujicich co s tim vlastne delaji a za jakych podminek to meri.......
hawky, 10.9.2009 15:07:03
Elfag, 9.9.2009 22:04:55
Jestli ma nabijecka na vystupu 14,4V a na polech baterky s pripojenou nabijeckou nameris 12,38V tak bude asi problem v propojovacich dratech, ne?Prece za normalnich podminek nemuzes mit na propojovacich kabelech ubytek 2V !
tych 12,38V som myslel nie po pripojeni nabijacky.....samotna bateria ma take napatie.....po pripojeni na bateriu sa napatie zacne zvysovat pomaly nahor(z tej hodnoty 12,38.....pri tom nastavenom prude 1,9 A) co je logicke....prebieha prva faza nabijania (konstantnym prudom)
ja nie som uplny amater ..len mam malo skusenosti s impulznymi zdrojmi
este som neskusal vybit tu bateriu a potom ju dat nabit ci sa podari vacsi prud...to az dnes budem skusat...tak zdar a dik za pripomienky
pch, 10.9.2009 15:58:30
ako vravia kolegovia, ta baterka moze byt kludne naplno nabita.
vyskusaj k nej pripojit zopar 12v ziaroviek pocas nabijania, presne tak ako ti radia. to bude najjednoduchsia diagnostika
Wicker, 11.9.2009 14:38:56
To Milan_F : Zdrávim chcem sa poďakovať za rady ktoré ste mi napísal v čera som to dokončil a všetko funguje ako má
. Ďakujem pekne
. A ešte otázka nemáte niekto stránku alebo pod. kde je uvedené ako PC zdroj prerobiť na vyššie U napr. 35 V ? Ďakujem
pch, 11.9.2009 15:41:55
chces to mat ako laboratorny zdroj, cize preladitelne napatie, alebo ako zdroj pevneho napatia?
v oboch pripadoch by som to neodporucal, atx zdroj na to nie je vhodny. drobne zmeny napatia, povedzme do 16v su ok, ale trojnasobok je uz vela na jednoduchu a lacnu upravu
Wicker, 11.9.2009 15:52:04
Ako laboratórny... Nieže by som to chcel robiť teda aspoň nie teraz ale teória okolo toho aspoň aby človek vedel ako čo a potom možno...
hawky, 16.9.2009 22:14:56
zdravim...takze nakoniec sa ukazalo ze je to akumulatorom....po naslednom vybiti a pripojeni je to omnoho lepsie...skusal som hermeticky uzavretu bateriu z UPS...tam mi slo v pohode nastavit prud az do 7,2 A ...co som iba skusil na par sekund kolko to da
potom ked som skusal bateriu z auta tak slo len do 4.2 A potom sa prepinala z nabijacieho do udrzovacieho rezimu,ale ked som pripojil na bateriu paral.halogenku 12V/55W tak tiez islo do 7,2 A regulovat prud
na jednom fore som cital nieco o ubytku na vodicoch....mam tam vodice asi 60 cm dlhe o priemere 2,5mm ,krokodili su take plechove...ze by to bolo tym ze je velky odpor medzi vodicom a krokodilom ??.....a prosim som slovak tak moze mi niekto prelozit co je tišťák ?? dik
hawky, 16.9.2009 22:15:33
....citujem tych ludi z fooora....
pochopil jsem ze kdyz svítí červená dioda nabíjení tak se nabíječka chová jako zdroj konstatního proudu.... když se na svorkách baterie objeví napětí 14,4V (nastaveno trimrem) tak se přepne do udržovacího režimu a má funkci zdroje s konstatním napětím..... ta moje nabíječka funguje divně včera jsem dal baterii na nabíječku (nebyla uplně vybitá ale už začíná mrznout) nastavil jsem proud na 4.2A.. když jsdem zkusil nastavit víc přepla se do udržovacího režimu ale na svorkách bylo jen asi 12,6V nechal jsem ji tak a nabíjel jsem.... proud pommalu klesal a napětí pommalu rostlo..... dnes jsemm naměřil 14.1V na baterii a nabíjecí proud 0,91A nevíte kde je chyba?? může to ovliivnit velikost C1 a C2? krom tohoto funguje nabíječka správně... na prázdno je na svorkách 14.4V
Ono je důležité, kde je jaké napětí. Nabíječka si hlídá napětí uvnitř krabice, zatímco ty měříš napětí na baterce. Pokud máš slabé a dlouhé vodiče k baterce, tak na nich může vznikat dost velký úbytek. Při proudu 4,2A by to možné bylo.
Takže uvnitř nabíječky (přímo na výstupu spín. zdroje) může být napětí 14,4V, zatímco na baterce je jenom 12,6V. Jak proud klesá, rozdíly se zmenšují. Nabíječka je nejspíš v pořádku.
Tak jsem měřil napětí ještě před tím bastlem... v režimu nabíjení bylo napětí menší než 14,4 a proud stálý 0,15A když jsem nastavil pot. na větší proud tak se nabíječka přepla do udržovacího režimu.... napětí 14,4 V a proud klesal... tak že to asi opravdu bude těma vodičema..... stačí zkrátit??? nebo to chce větší průřez....
.. stačí zkrátit??? nebo to chce větší průřez....
Obojí je správně. Ale v podstatě to ničemu nevadí ani takhle, jen trvá nabíjení delší dobu.
Mě dost překvapilo, jak brzo na baterce vylezlo napětí a proud klesnul na poměrně malou hodnotu. Schopnost nabíječky dávat trvale 6A se neměla šanci uplatnit, za zhruba 10 minut tam teklo něco kolem 0,7A. I když už si to přesně nepamatuju, naposledy jsem ji použil minulou zimu.
hawky, 16.9.2009 22:16:11
Švagrové jsem dělal menší \\\\\\\"udržovací\\\\\\\" nabíječku a s LM317 a ta dává max. asi 1A do vybité baterky, ale v podstatě se po pár minutách nabíjení stejně proud sníží pod 1A, takže je srovnatelná s nabíječkou z PC zdroje, která umí 6A.
ale ta nabiječka by měla zapnout udržovací režim až když je na baterii 14,4V ta moje to dělá mnohem dřív.... záleží jak nastavim nabíjecí proud.... je to divný.... ale nabíjí to....
ale ta nabiječka by měla zapnout udržovací režim až když je na baterii 14,4V ta moje to dělá mnohem dřív.... záleží jak nastavim nabíjecí proud.... je to divný....
Není to divný, závislost na proudu není divná, je naopak logická. Nabíječka nehlídá 14,4V na baterce (jak se domníváš), ale na tišťáku PC zdroje. Ty dvě napětí se liší tím víc, čím větší je proud. Shodné budou , až přestane téct proud.
Co tam máš za vodiče? Jak jsou dlouhé a jaký mají průřez?
nevím jakej je průřez vodiče ale vodič má i s izolací 2mm průměr....
Bohužel izolace v tomto případě není podstatná.
Ještě se tam nepříznivě uplatňuje přechodový odporu na krokodýlech.
Prostě změř při konstantním proudu napětí na baterce a hned potom napětí uvnitř nabíječky a uvidíš. V případě, že nabíječka drží uvnitř 14,4V, tak je v pořádku.
Musel bys mít extra snímací napěťové sondy, abys vyloučil vliv parazitních odporů.
zkusím něco jednoduššího...... prostě zkrátím vodiče z 2m na 0,5m a uvidím jak se to chová Very Happy když to pomůže koupím zítra ve městě lanka s větším průřezem... ty 2m sou stejně zbytečně hodně
hawky, 16.9.2009 22:16:23
Celkem oba vodiče mají 4m. I kdyby byl průřez 0,15mm2, což už je hodně slabé lanko, odpor by byl asi jen 50mOhm. Při 10A by byl úbytek jen 0,5V
To nějak nevychází. Myslel jsem, že máš dráty podstatně delší. Pravděpodobně tam máš průřez aspoň 0,35mm2. Takže bude asi chyba jinde. Doufám, že jsem se neseknul s výpočtem odporu.
Jaké tam máš krokodýly?
krokodýlci sou z něakýho křivýho plechu..... každopádně zkrácení lanek pomohlo.... je to ted mnohem lepší... rozdíl v napětí v udržovacím režimu mezi baterií a zdrojem je mnohem menší... asi jen 0,2V oproti předešlým 2V tak zkusím vodiče s větším průřezem..... pořípadě budu používat tyhle krátký.... ono taky bych mohl nastavit napětí na krokodýlkách pod zátěží.... nastavoval sem to bez zátěže.... takhle je na zdroji 14,45 a na nabíječce 14,38
trochu dlhsie tak sorry
bastlíno, 16.9.2009 23:53:24
Tišťák = Plošňák. Obojí je nespisovný výraz pro Plošný spoj.
Tišťák proto, že se tomu říkalo v začátcích výroby plošných spojů "tištěný spoj", což možná souviselo s metodou nanášení obrazce před vyvoláním a leptáním.
bastlíno, 17.9.2009 00:10:30
to hawky: A co tě teď vlastně trápí? Úbytek napětí na drátech nebo to, že baterka nechce požrat 7A?
To první se dá minimalizovat silnějšími vodiči a bytelnými spoji a to druhé je dáno vlastnostmi baterie. Je buď skoro nabitá, nebo je opotřebovaná.
Úbytek napětí na vodičích , na přechodech mezi krokodýlkem a vodičem, nebo mezi krokodýlem a svorkou na akumulátoru přece můžeš jednoduše změřit tím nejlacinějším voltmetrem. Můžeš použít dvě jehly jako měřicí hroty (i skrz izolaci). Tak vysleduješ, kde je nadbytečně velký odpor.
Taky to můžeš mít špatně zadrátované a snímáš napětí pro regulátor na špatném místě.
Hawky:
"Celkem oba vodiče mají 4m. I kdyby byl průřez 0,15mm2, což už je hodně slabé lanko, odpor by byl asi jen 50mOhm."
Měděnej drát 1m dlouhý o průřezu 1mm2 má 18 mOhm.
4m lanka 0,15mm2 má 0,48 Ohmu.
Hawky, 17.9.2009 15:10:59
dik sa vysvetlenie tišťáku :-P
trapi ma skor to ze nejde viac ako 4,2 A...ale bude to asi v poriadku s nabijackou ...moze to byt tou bateriou z auta...este vyskusam inu.....ale kazdopadne to funguje ..takze dik za rady