Mozno to bude tym,ze tieto veci co potrebujes, nie su az tak jednoduche :) Ale mozno sa mylim...Dobre by bolo vediet aspon parametre motora a tej zvaracky
Souba, 18.2.2006 18:42:53
Parametry motoru do 1KW.
Svařečka je transformátorová domácí výroby proud asi 200A.
Mám k ní udělaný usměrňovač s tlumivkou.
Souba.
Sendy, 18.2.2006 19:00:02
Jednoduše to lze tak, ajk se to dělalo kdysi třeba u kolotočů - tzv. kapalinový spouštěč. Jednoduché, ale účinné.
Souba, 18.2.2006 19:06:40
Co máš na mysli ohledně kapalinového spouštěče.
jo ten krám na kolotoču sem viděl
taky by mě zajímalo jak to přesně chodí
ElFag, 18.2.2006 19:35:53
Hmmm, tos teda vedle. Ten spoustec je pro 3f asynchronni KROUZKOVY motor a reguluje se odporem (desky zasunute do vody). Zkratovane krouzky = motor s kotvou nakratko, pri zapojeni odporu se jen posouva maximalni moment do mensich otacek, maximalni otacky jsou porad stejne velke. Co ma ten motor pohanet a jak velkou regulaci potrebujes? Misto dvou diod v mustku dej vykonove tyristory a men fazi spinani....ale neni to uplna sranda, to je svarecka delana bez regulace napr zasouvanim jadra nebo zmneou pocto zavitu pod a mimo svarovaci vinuti?
Sendy, 18.2.2006 21:38:22
No, on existuje i trojfázový kapalinový spouštěč - reostat, který má 3 nádoby a reguloval se tím asi motor s kotvou nakrátko. Rozhodně šel použít na regulaci svářečky, kde bylo trafo zapojeno jako 1f mezi fáze (tehdy 380, dnes 400V) a regulace byla takhle v obou přívodech.
ElFag, 18.2.2006 22:53:31
No, problem je v tom , ze momentova charakteristika motoru s kotvou nakratko , ktery se reguluje odpory v privodech statoru, se jen zmansuje ale maximalni moment zustava pri stejnych otackach. Pokud se reguluje proud pres krouzky ve vinuti rotoru, tak se maximalni moment presunuje k nizsim otackam = lepsi rozbehovy moment. I zmenou napeti(nebo regulacnimi odpory) jdou otacky regulovat, pohanene zarizeni ale musi mit momentovou charakteristiku kde moment potrebny k pohonu s otackami vzrusta(typicky ventilatory).Odporovou regulaci svarecky jsem nevidel - bud zmena poctu zavitu(meni se sekundar napeti -blbe svarecky), nebo rozdeleny primar - konstantni pocet zavitu ale meni se vazba se sekundarem(sekundar napeti konstantni), nebo magneticky bocnik, nebo elektronicke rizeni
Souba, 19.2.2006 06:07:31
Ohledně svářečky regulaci mám na sekundáru změnou počtu závitů.Je velice hrubá a snižuje napětí.Regulaci jsem myslel pomocí tyristoru.Tyrystor na proud 400A mám.
Nenašel jsem nokde vhodné zaúpojení.
Sendy, 19.2.2006 14:05:09
Jednoduché zapojení to opravdu nebude, musí se řešit odrušení atd., což jen tak "na koleně" nejde.
SMITH, 19.2.2006 17:08:42
Niekde mám schemu regulacie zvaračky. Regulovaný bol primár, a okrem tyristorov tam boli už len diaky .Všetko ovládané jedným potakom.
Sendy, 19.2.2006 17:43:34
Něco takového bylo asi v "Udělej si sám", na primáru myslím byl ČKD tyristor v můstku, nebo nějaký rusáň. Dokonce nějací slováci dělali svářečku, kde v proimáru byla trojice triaků, fázově regulovaných jednoduchým obvodem, vyznačuje se to trojitým potem TP280 na jednom knoflu, poháněném společným řemínkem. Jen odrušení je šílené...
ElFag, 19.2.2006 18:50:06
No, pri tom svarovani jsou dost brutalni pomery, kdyz se ti povede pripojit trafo ve spravny okamzik tak docela pekne zabruci a klidne vyhodi jistic 16, navic musis pocitat s tim ze trafo na vystupu zkratujes a skokem prechazi ze stavu ve zkratu do stavu naprazdno a na vinutich se indukuji docela pekne spicky ktere maji slusnou energii. Navic trafa budou urcite mit rozdilne parametry - na svarecku ma klasicke svareckove trafo dost velkou rozptylovou indukcnost ktera pomaha stabilizovat proud, kdezto pro regulaci tyristorem je potreba spis trafo pomerne tvrde.Priprav se, ze jednoduche reseni, prevzate napr z Urob si sam ti nebude spolehlive na prvni pokus fungovat vlivem jinych vlastnosti trafa. Pokud mas jeden 400A tyr, musel bys mit mustek-tyristor-nulova dioda-tlumivka a rizeni podobne jako u nabijecky, pokud budes chtit aby ti to proud drzelo slusne, budes si muset udelat i bocnik na kterem budes snimat svarovaci proud a krmit tim regulacni zesilovac. Pri odladovani je s tim dost prace..........
Sendy, 19.2.2006 20:33:28
Teď mi vrtá hlavou, jestli ten slovenský potvor byl vůbec svářečka... mohl to být taky velký nabíječ nebo zdroj pro galvanovnu, 3f přívod, 3f trafo, 3 tlumivky, 3f usměrňovač, a 3f potenciometr
K tomu motoru by som sa urcite obzrel po frekvencnom menici, dokonca som videl nejaku serioznu konstrukciu pre 3f menic na nete,ale adresu bohuzial nepamatam.
Honza, 19.2.2006 21:30:41
no podle toho co vím, tak není tak strašlivě složitý (ale spíš strašlivě drahý) udělat nějakej frekvenční měnič...ale nikdy jsem to zatím nezkoušel, tak nevím kde jsou jaké překážky
Honza, 19.2.2006 21:31:49
tak pro zajímavost - je vůbec možný udělat frekvenční měnič pro 1f motor? myslím že asi ne, co?
ElFag, 19.2.2006 21:36:33
Se zvysenim frekvence potece vinutim motoru mensi proud(indukcnost !) a proudu je umerny moment. Menic proto musi s frekvenci menit i velikost napeti.......jde o to, na co to potrebuje a jak velky ma byt rozsah regulace otacek
Honza, 19.2.2006 21:57:46
Při magnetickém přesycení se motor brzdí, nebo jak se to projevuje?
není to spíš naopak? že při nižší frekvenci se musí snížit napětí do motoru? mám trochu skušenosti s programováním měničů od Control Techniqes a je tam parametr Napěťový boost a to je právě že měnič pouští víc aby udržel větší moment...ale je pak třeba hlídat ohřev motoru....snad to nepletu
ElFag, 19.2.2006 23:06:29
ASi jsem to napsal nesrozumitelne - pri nizsi frekvenci se napeti snizuje a pri vyssi frekvenci se napeti zvysuje pokud se ma udrzet stejny moment. Mensi frekvence ->mensi induktance -> vetsi proud a moment, ale nebezpeci prehrati nebo presyceni mag obvodu - proto se napeti snizuje
Ano, každý výrobce měničů má přednastavené pro běžné motory s kotvou nakrátko několik U/f křivek s ohledem na aplikaci, ale hlavně chlazení. Aspoň tedy Yaskawa to má. A 3F měnič v základním provedení už dnes není drahý.
V Amaru PE12/2002 je popsaný tyristorový regulátor pro svářecí trafo,tyristory jsou v primáru toho trafa,není to složitý a mohlo by to fungovat.Mam podobnej problem,celkem slušný trafo,má sice nějaky odbočky na primáru ale to k pořádný regulaci nestačí.Takže až mi vyjde čas tak to zkusím postavit.Nemáte s tím někdo nějakou zkušenost?
Honzin, 20.2.2006 09:48:51
Pokud se nekdo chce poustet do 3f frekvencniho menice,tak pro zacatek doporucuji MC3PHAC od Motoroly nebo tez na freescale.com. Ma hotove uplne vsechno rizeni a ovladani, ktere je potrebne. Je to vlastne zaklety a naprogramovany 8bit procesor,tak ze uzivatelsky neni nutne delat zadne SW zasahy. Mam doma postavenou desku rizeni jen jeste nemam hotovou vykonovku.
Honzin,vedel by si mi poradit,kde zohnat ten svab? Celkom ma to zaujima, ja zasa mam doma hybridne koncove stupne pre 3f motor, mozno by ich slo spojit nejak dokopy :)
SMITH, 20.2.2006 23:51:47
Komplet popis 3F meniča aj so schemamy bol v niektorom PE niekedy okolo roku 2002
souba, 21.2.2006 13:53:52
Díky už jsem schema sehnal je opravdu v PE 12/2002.
Je opravdu jednoduché a stojí za vyzkoušení.
Kdo by ho chtěl ozvi se na e-mail lambdaj@seznam.cz
Pošlu.
zdravím mam motor o vykonu 11kw kdyz to zapnu vyletí celej barak:)schaním ruční zrovna taky navím jak se to jmenuje ale potreboval bych abych si mohl pomaly přidavat až se uplne rozbehne nejakej regulator
Nazdar podívej se na moje WWW.d-s-c.wz.cz a tam něco co potřebuješ najdeš nebo vyrobíme už jsme to dělaly spíná to v nělika milisekundách na 100%
Karel Stošek
pred srasne moc roky jsem toto delal s modrymy CKD tyristory, ktery jsem zprivatizoval
v CKD Polovodice na Pankraci. Navod, schema bylo v jakemsi Amaru (myslim navod na tu regulaci, ne na to jak zprivatizovat tyristory v CKD). Bylo to tak polovina 70tych let minuleho stoleti.