Tohle se uz dela vykonovymi FETy.
Vašek, 12.4.2006 10:56:53
Ty já nemám a nechce se mi do toho moc investovat.Jak to řešit s thiristorem ?
zdenda, 12.4.2006 11:33:34
Mohl bys použít zajení s dvěma tyristory, jeden spíná a druhý ho vypíná. kmitočet je relativně malý. zapojení je v knize Praktická zapojení polovodičových diod a tyristorů strana 114. nevím ale jestli by bylo možné dosáhnout takového kmitočtu abys tím mohl plynule řídit motor.
Hill, 12.4.2006 12:38:37
Záleží na rychlosti tyristorů: tady potřebuješ nějaké 100A kousky (nejlíp oba), protože s klesajícími otáčkami při stejném zatížení vzroste proud startérem prakticky až na hodnotu danou jeho ohmickým odporem a napájecím napětím.
No a stovkové tyristory zvládnou v zapojení ze strany 114 kmitočet až 2,5kHz.
Tyristory maji ubytek v propustnem smeru, pocitej kolem 1,7V a to budes muset odchladit !
zdenda, 12.4.2006 13:06:24
ještě existuje kniha Heřman, Josef. Bezkontaktní spínání 1975 kde je pro takový obvod uveden úplný návod na návrh tohoto obvodu i jiných obvodů kde lze dosáhnout vyšší rychlosti.
zdenda, 12.4.2006 13:10:05
a mám takový dojem že rychost závisí i na vratném proudu tyristoru.
Vašek, 12.4.2006 20:51:49
Díky za informace.
Ani jednu knížku nemám.
Pokud ji někdo máte ,oskenovali by jste mi schéma ?
Jak by se řešila regulace s těmi FETy ?
zdenda, 12.4.2006 21:21:50
jestli chceš oskenuju zítra u obou důležité stránky a pošlu ti je na e-mail. jestli tě dobře chápu, zajímá tě jen stejnosměrné napájení.
zapojení s Fetem je jednoduché, použiješ 555 a na výstup dáš fet který spíná určitým kmitočtem motor. u 555 měniš střídu.
zdenda, 12.4.2006 21:27:49
Jinak je tady byl nějaký silnoproudař který by řekl jaký kmitočet je optimální? Já jsem v zapojení s 555 zkoušel 100Hz a 3kHz a vrtačce se víc líbí těch 100Hz.
Rizek, 12.4.2006 21:41:27
a tos to dusil na obdelnikovym prubehu?
ElFag, 12.4.2006 21:52:13
Nemyslim, ze ti to bude u starteru uspokojive fungovat. Starter je seriovy motor ktery bezi jen kratkodobe a bez regulace, magneticky obvod statoru je z plneho materialu a to ti bude delat pri pulsni regulaci problemy. Resenim by mozna bylo stator previnout na nezavisle buzeni napr tech 12V a regulovat jen rotor, popripade na rotor poustet 12V a regulovat jen relativne maly proud statoru, ztratis tim ovsem vyhody serioveho motoru -hlavne velky zaberovy moment. Na co to chces pouzit? Jak dlouhou nepretrzitou dobu provozu predpokladas a s jakym vykonem?
zdenda, 12.4.2006 22:21:34
Jo. na střední škole jsem to taky tak dělali. mohl bych tam dát ještě vyhlazovací tlumivku, tu ale nemám. na otázku ve škole jestli to motoru nějak vadí jsem dostal odpověď že bych silnoproud musel studovat ještě dva roky
takže jsem se nic nedozvěděl. jasně že vzrůstají ztráty v magnetickém obvodu.. Jinak to že to je na startér jsem přehlídl, s tím nemám zkušenosti.
Vašek, 12.4.2006 22:35:17
Chtěl bych to použít do malého auta pro děcka.
Asi před patnácti lety ve vedlejší vesnici jeden člověk dělal elektro kolo.Použil na to motor z nějakýho ruskýho startéru.Regulace mu fungovala krásně plynule od nuly,měl pod sedadlem šílenej chladič a na něm hafo thyristorů.Dojezd na baterku 44Ah měl 22km (z kopce vypínal volnoběžkou).Při rozjezdu když to osolil na plno ,tak kolo hrabalo.
To zdenda:Budeš-li ochoten to oskenovat ,pošli to prosím na delpsoft@tiscali.cz
Zajímá mě všechno kolem toho ,čím víc oskenuješ tím líp.
ElFag, 12.4.2006 23:44:33
Byl to urcite starter? Startery maji hridel vetsinou na futrech takze na dlouhodoby provoz nic moc a i vyvod mechanickeho pohonu pastorkem utopenym za loziskem neni pro experimentovani prilis vhodny. Nebylo to spise dynamo? To miva remenici pred loziskovym stitem a pohon klinovym remenem nebo retezem se lehce realizuje, navic ma rotor na kulickovych loziscich. Zkus sehnat nejaky vetsi dynamo a zapoj ho jako motor, protoze ma vyvedene buzeni, pujde ti s nim i zpatecka a pri jizde s kopce budes dobijet baterku
. S buzenim starteru ti pujde manipulovat spatne - je ze silneho pasku a tece skrz nej cely proud motoru = problematicke prepinani.
Vašek, 13.4.2006 10:01:44
Startér to byl na sto procent.Oba konce startéru měl předělaný na ložiska.Hřídel startéru úplně předělal. Zpátečku tam neměl vůbec.
S dynamem se mi to jeví jako dobrej nápad.Horší pro mě bude nějaký vhodný sehnat.Ohledně toho startéru jsem měl v úmyslu zpátečku přepínat v převodovce.
Takovejch 5x IRFZ48N paralelne ten starter utahne jako nic, a prijde to na 150 kacek. Jen se musi dat pozor, aby se proud dobre delil mezi tranzistory, nejjednodusi pritahnout ke kazdemu samostatny silovy privod.
Vašek, 13.4.2006 12:48:53
To by bylo cenově přijatelný.
Stačilo by je dát na jeden chladič (do řady) ?
zdenda, 13.4.2006 13:42:27
všek- mám ti to tedy poslat? Už to mám naskenovaný....
Vašek, 13.4.2006 13:57:42
To zdenda:
Klidně to pošli.
Díky moc.
zdenda, 13.4.2006 14:27:28
máš to tam. je to trochu větší takže aby se ti to tam vešlo.....
Vašek, 13.4.2006 14:41:20
Díky.Koukám na to,čekal jsem že to bude větší.
souba, 14.4.2006 06:25:02
Zdendo prosím mohl by jsi mi to poslat také.
Děkuji.
Nebylo by jednodušší pro pohon dětského autíčka použít akumulátorový šroubovák, případně 2-pro každé kolo jeden? Regulace i převodovka je vyřešena, asi by bylo třeba pouvažovat nad chlazením.
zdenda, 17.4.2006 22:52:43
soubo pošlu ti to.
vašek- jak si se nakonek rozhodl? Musel by jsi předělat řídící obvod....
Vašek, 18.4.2006 13:49:45
Rozhodl jsem se pro ty FETy.Je to pro mě mnohem jednodušší řešení.
denis, 18.4.2006 14:20:04
Startér bude papat jako hrom, vrtačka by to nevydržela. Co takhle stěračový motor z náklaďáku či osobáku?? Ty malé koloběžky co se prodávají mají malý motorek a stačí to. Z náklaďáku je pořádný macek a má páru. Na ten startér budeš potřebovat baterku jako prase, ovšem ten startér zase má 0,75kW. Na hrkání bych asi použil něco jiného, nehledě na potřebné úpravy toho startéru.... (750W/12=62,5A a to už je řádný proud)
Vašek, 18.4.2006 15:07:44
Je to fakt,ale aby to nebylo moc líný.Koukám po něčem aby to bylo akorát,časem se určitě něco naskytne.