napr.
http://www.alldatasheet.co.kr/ zadaj LM3886 , čitaj a vymýšlaj.Sú veci , ktoré by si mal spraviť sám.
Keď to spravíš a nebude ti niečo jasné, potom sa ozvy.
michibuh, 7.5.2006 09:36:23
No však jo! My si to zapojení máme sehnat jakýmkoliv způsobem a stejně budu muset dodelavat korekce a ty vstupy na CD,.....! Zatim DIK
Hill, 7.5.2006 10:45:55
S těmi normami je to potíž - platí řada ČSN 36 8xxx, kterou zatím nikdo nezrušil, platí normy řady DIN 45 xxx, platí i zámořské normy JIS, NAB a dost dalších... je těžké stanovit, podle které.
Na druhou stranu se u zesilovačů i evropští výrobci přizpůsobili úrovním a impedancím zámořských přístrojů, protože ty se sem prostě hrnou pod tlakem. Z těch norem (stejně jde o nezávazná doporučení) nemám ani jednu, údaje beru z přehledu citlivostí různých výrobků, extrémy vynechávám.
Uvedu napřed úrovně pro přístroje s DIN-konektory, tedy evropskými, citlivost pro plný výkon/jmenovitá citlivost/přebuditelnost--minimální impedance:
MIKRO: <0,5/2/>20mV -- typ.2k-50k (aspoň 10x vyšší, než vnitřní impedance mikrofonu)
RADIO, "diodový výstup": <0,4/4/>40mV -- typ.15k...50k
GRAMO, krystalová přenoska: <50mV/500mV/>5V -- typ. 1M5...2M2. Tento vstup lze používat jako linkový pro vysoké úrovně, často vedl přímo na potenciometr hlasitosti, takže nebyl problém zpracovat efektivní nf napětí třeba i 20V.
Tak a teď něco z těch s cinchi:
pro CD se vstupní citlivost pohybuje mezi <400mV/20k (Advance Acoustics). Pro vstupy AUX firma uvádí jen vstupní odpor 20k. Firma NAD se drží citlivostí pro CD i AUX mezi 200mV a 325mV, vstupní impedance složená z paralelní RC kombinace buď 50k a 320pF nebo 20k a 500pF.
Předzesilovač, je-li řízení hlasitosti až za ním, musí bez zkreslení zvládnout úroveň nejméně o 20dB vyšší.
V takovém případě dávám přednost řešení s předděličem (používá se u mixpultů), kde je každému vstupu předřazený ještě trimr, kterým se srovnají vstupní úrovně tak, aby se vstupní obvody nepřebudily - z některých CD přehrávačů leze efektivní napětí klidně i 2V.
Tak. A máš co řešit.
petr, 7.5.2006 12:56:54
Hill: Co si myslis o zapojeni v AR modre,rocnik 2000, cislo 5 CAM 001?
michibuh, 7.5.2006 21:39:03
ty kravo tak tos mi pekne zamotal hlavu. Este asi hodim diskuzi s ucitelem o tech normach!!!
Hill, 7.5.2006 22:44:58
>>Petr: musel jsem si to najít, Amára mám řazená podle užitečnosti pro mne, hojně používaná navrchu. Tak to chvíli trvalo.
Ptáš se hezky, ale blbýho. Koncák se mi zamlouvá, ale pořád ve mně přetrvává nedůvěra k uváděným odstupům analogových obvodů, řízených digitálně, natož PWM.
A za druhé - když jsem po 17 letech chtěl zapnout korekce v tuneru, byly už kontakty přepínače v takovém stavu, že jsem musel rozdělat a čistit. Za celé ty roky byla totiž zapnutá jen fyziologická regulace hlasitosti, korekce snad jednou dvakrát, kdysi dávno. Jinak byly brzy "obejity" jako zbytečný luxus.
U mne by na to ovládání brzy padal prach. Používám vlastně jen regulaci hlasitosti a síťový vypínač. No a přepínač vstupů. Nemám zesík na hraní, ale na poslouchání.
Pokud bych tedy měl chuť na výkon přes 30W sinus (to je tak můj panelákový limit), použil bych z toho ten koncák. A všechno před ním bych řešil nejjednodušším možným způsobem, třeba podle pana Williamsona.
Promiň, chtěl jsi vědět, co si o tom myslím, a já to napsal tak, jako bys mě tlačil do stavby.
petr, 7.5.2006 23:01:53
Ta otazka byla spis na ten predzesilovac a prave vstupy tam pouzite. To zapojeni vyuzivam. Kvalita odstupu je tam fakt dobra, ovsem hodne tomu prispiva navrzeni zemneni atd. Mne ale zaujalo to rozebirani impedncnich norem. Nehci rikat, ze je ta konstrukce nej, ale myslim ze hlavne resi prave rozdilnost mnohych pripojenych zarizeni, velikost out signalu atd.
Hill, 8.5.2006 06:55:35
Ty impedance vstupů nejsou tak kritické: stačí, aby byly aspoň 20x vyšší, než má výstup zdroje signálu (většina se jich totiž provozuje naprázdno). Výjimkou jsou jen předzesilovače RIAA pro přenosky MM, které je nutné zatížit pokud možno reálným odporem 47k (podílí se na korekci amplitudové charakteristiky) s citlivostí 2,5mV při 1kHz. A vstupy pro přenosky MC s citlivostí 0,2mV při 1kHz, ale zatěžující zdroj signálu podstatně víc, vstupní odpor má být 100 ohmů.
Ono ani s tou rozdílností výstupních úrovní není tak hrozné: 1V místo 300 mV (tedy něco přes 10dB) bude znamenat rozdíl natočení na hřídeli ideálního logaritmického poťáku zhruba o 45 stupňů.
Jestli k tomu zesilovači připojím zdroje signálu a pár let je tam nechám, vyplatí se mi srovnat vstupní úrovně předděliči. A pak už většinou ani na to řízení hlasitosti nesáhnu.
Spíš je mí divné, že se se svým názorem na tenhle zesilovač neozval nikdo další. Copak ho někdo nestavěl nebo aspoň o tom neuvažoval
petr, 8.5.2006 11:02:32
ono se asi do nej nikomu nechtelo,pac je dost zlozitej a kdyz si spocitam investici do nej, oplati se to koupit hotove
Na druhou stranu to ale stalo za to, ovsem jsem nepozil operaky NE, ale OPA.
Mně se nelíbí ani konce z toho zesilovače a z toho předku že bych byl nějak urvaný...dávám přednost funkčně shodné a v mnoha ohledech lepší klasice, pokud bych mermomocně potřeboval ovládat korekce či hlasitost dálkově, koupím si motorový ALPSy.
na tom koncáku se mě docela nezamlouvá to relé na výstupu....myslim že to jsou relátka na přepínání malých signálů a na vysokých frekvencích...podobná používala Tesla Brno v měřácích NMR na přepínání oscilátorů běžících na 120MHz a u každého z nich byly dvě tlumivky, dioda a nějaké kondíky kvůli rušení při spínání. Já bych taky radši zůstal věrný potenciometrům a pokud na dálku tak motorovým, sám mám v zesilovači motorový ALPS a prozatímně natažený kábl až na stůl a do postele
výhoda je že se to nezašantročí jak ovladač
a protože vstupy přepínám pomocí relé už mám namyšleno ovládání tak aby to chodilo i dálkově bez drátů
petr, 8.5.2006 15:26:04
Ja souhlasim, ze elektronicke ovladani multiplexory ma horsi vysledky odstupu, ale je to kompromis mezi cenou a kvalitou. Koncak z toho zapojeni nevyuzivam, mam jiny (STK 4048XI) tak nevim.
Hill, 8.5.2006 20:07:16
>>to michibuh: SPŠE Pardubice, matura 1972... kde jsou ty časy... součástky sotva dostupné, zato nás to naučilo měřit všechno možné a z minima součástek dostat maximum. Ty naše normy byly totiž závazné a vlastně jedny z nejpřísnějších na světě (například kam se hrabala toleranční pásma kmitočtových průběhů nebo měření odstupu podle DIN!).
Zámořské normy nás celkem nemusely zajímat: dobré výrobky odtamtud byly jen na poukaz Hifiklubu. V normálních elektrách zřídka (a za bony v Tuzexu častěji) byly k mání přístroje nejrůznějších kvalit, ale po zkušenostech s tím, co se dnes prodává, říkám ZLATÁ TESLA! Ale to jsem poněkud OT.
Hille, to není OT. Je to čím dál aktuálnější
))
Hill, 9.5.2006 07:28:18
Nejlepší fór byl, že podle DIN45500 byl náš kazeťák Tesla A3 spolehlivě ve třídě hifi, i když mu charakteristika na 1kHz procházela nulou. Srovnávací (Grundig CN500 tuším to byl, s tučným nápisem hifi), se do stejného tolerančního pole vešel jen, když se charakteristika posunula v tolerančním poli "na horní doraz". To samozřejmě hovořím o kmitočtové charakteristice "přes pásek".
michibuh, 17.5.2006 14:30:26
Tak mam pouzit normu DIN pro HiFi. Tak jestli by si mi o tom mohl neco napsat teba na mail, poteboval bych to pro vstupy na CD, TAPE a TUNER. Dik, muj mail michibuh@seznam.cz
michibuh, 22.5.2006 14:37:32
prosim prosim
Hill, 22.5.2006 15:17:21
Zpaměti ti to nenapíšu, ta norma má několik dílů, celkem odhadem 90 stran. Naše ČSN 36 8xxx je na tom podobně, ale seženeš ji v technické knihovně a nejspíš i v aktuálním znění.Promiň, ale ta knihovna to jistí.
Já to ještě tak šest neděl budu mít ke svým knihám poněkud daleko a nemám tam člověka, který by rozeznal, co mi má najít.